Halaman

Jumaat, 23 Ogos 2013

Lambaian pengayuh basikal


Jika melihat ada seseorang rider mengangkat tangannya ketika berselisih, adakah dia melambai sebagai seorang pengayuh kepada pengayuh lain. Mungkin dia tertelan ulat seperti gambar diatas? Apakah kita terlalu perasan?
Ramai gak rider dijalan pagi ini. Hari jumaat... boleh agak mereka itu samada cikgu atau penjawat awam. Melepaskan gian selepas lima hari bekerja. Tidak kurang melepaskan stress kerana banyak kerja, lebih lagi selepas cuti panjang sempena hari raya. Dah dikatakan banyak kali, selain dari menyihatkan badan, aktiviti kayuhan juga menurunkan stress atau tekanan kerja sepanjang minggu.
Apa yang ingin aku catatkan disini ialah sesetengah rider mengambil berat untuk menghormati rakan sekayuhan walaupun tidak bersama iaitu berlainan hala dan laluan. Dari jauh mereka memandang kearah rider dari arah bertentangan dengan harapan pandangan mereka dibalas. Ketika itu berlaku, tangan diangkat sebagai signal lambaian tanda persahabatan yang tidak wujud. Tidak pernah kenal atau tidak pernah jumpa sebelum ini, jauh sekali berkayuh bersama. tetapi lambaian tetap diberikan tanda perkongsian aktiviti.
Ada juga rider yang sebaliknya. Buat dak ... je. Tidak mahu mendongak kearah rider lain dan apatah lagi untuk mengangkat tangan dengan tujuan yang dinyatakan diatas. Tidak lansung pedulikan orang lain. Geram juga bila ini berlaku. Apa mereka itu fikir mereka tidak perlu berkawan dengan atau menghormati orang lain. Seolah olah mereka sahaja yang wujud ketika itu.
Kepada kumpulan pertama diucapkan tahniah kepada mereka. Sedar atau tidak, lambaian dan senyuman dari mereka sedikit sebanyak memberi perangsang untuk rakan meneruskan kayuhan, menambah kekuatan untuk pendakian bukit dan untuk terus berkayuh walaupun perjalanan masih jauh. Sedikit sebanyak mengurangkan rasa penat dan mengurangkan ketegangan otot tulang empat kerat.
Bagaimana seseorang melambai atau membalas lambaian? Ada dua cara yang aku lakukan. Pertama dengan mengangkat tangan bila jarak agak jauh seperti pada jalan dua lorong. Cara kedua ialah dengan menganggukkan kepala disusuli dengan ucapan salam bila pasti orang itu seorang Islam.

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi.
    Tamat ............  9.40 pagi
    Jarak ............... 42 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Lencongan Timur 'pergi balik'
   Odometer 2013 : 03112 

        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan