Halaman

Jumaat, 16 Julai 2010

Harga Minyak .......


'Pengurangan subsidi (bukan barang naik...!)'
Pagi Jumaat biasanya aku berehat dirumah, tetapi bila melihat muka depan surat khabar hari ini 16 Jul 2010 yang memaparkan kenaikan harga bahan api dan gula, aku  terus bersiap untuk mengayuh basikal. Malas hendak teruskan baca surat khabar yang menyiarkan belbagai alasan dan kebaikan kenaikan harga bahan api dan gula tersebut.
Cara aku protes dan melepaskan rasa tidak setuju dengan langkah kenaikan tersebut adalah dengan mengayuh basikal. Aku mendapat tahu berita kenaikan harga tersebut dari Tok Imam Masjid yang menghebahkan selepas solat Maghrib petang kelmarin.
Tidak tahulah samada orang ramai berpusu ke stesyen minyak untuk mengisi tangki minyak kereta atau motor dan kekedai untuk membeli gula sebelum kenaikan harga berkuat kuasa pada hari ini. Ini menjadi kebiasaan masyarakat kita. Kalau dikira penjimatan untuk satu tangki penuh untuk kereta biasa lebihkurang RM2.50, tetapi amaun yang dibelanjakan untuk pergi kestesyen minyak dan kemudian beratur menunggu giliran selama lebih 15minit mungkin lebih dari penjimatan yang diperolehi.
Apa pun alasan kenaikan teresebut, ada baik dan buruknya. Kalau pengurangan subsidi boleh menjana lebih wang untuk negara dan wang tersebut digunakan untuk keperluan rakyat, ia adalah langkah yang baik. Jangan pula wang lebihan tersebut digunakan tanpa berhemah.

Setiap kali ada kenaikan harga bahan api, aku sering menyuarakan kepada rakan kenalan untuk mengubah cara hidup.

1.  Kurangkan Mengunakan Kereta

    Pasangan suami isteri beberapa orang jiran aku mempunyai kereta sendiri. Mereka sering keluar memandu kereta berseorangan dengan urusan masing masing. Aku pasti mereka boleh mengatur supaya urusan  dilakukan bersama.
     Apa yang aku perhatikan pergi ke Masjid yang jaraknya kurang 500 meter dari rumah pun menaiki kereta berasingan. Apa yang membuat mereka menaiki kereta berasingan adalah waktu pergi yang tidak sama. Jarak yang begitu dekat tidak perlu menggunakan kereta, lebih banyak kebaikkan dengan hanya berjalan kaki.

2.   Cara Memandu
     Untuk orang muda dan yang masih berhati muda, ubah cara kita memandu supaya dapat mengurangkan penggunaan bahan bakar. Tidak perlu memecut laju apabila lampu isyarat bertukar dari merah ke hijau, atau memandu melebihi hadlaju yang ditetapkan. Tidak perlu menunjukkan kereta siapa yang lebih hebat atau berkuasa. Tidak perlu berlagak sebagai Alex Yong atau Karam Singh.
     Kita sering memandu melebihi 160km/j di lebuhraya, memotong semua kenderaan lain dihadapan tetapi terpaksa memperlahankan kereta kerana ada kerata perlahan memotong lori atau bas di lorong laju dan kereta yang kita potong tadi berada dibelakang. Apabila sampai di tol untuk membuat bayaran, kita terpaksa beratur, dan memandang dengan  geram kereta yang dipandu perlahan yang dipotong tadi berlalu tanpa beratur di lorong touch n go atau lorong smart tag.

3.   Car Pool
     Untuk pekerja yang bertugas di tempat sama atau berhampiran, perkongsian kereta adalah langkah yang paling bijak. Kos bahan bakar dapat dikurang sehingga 75% jika empat orang berkongsi.

4.    Alternatif lain
      Penggunaan kenderaan lain seperti motorsikal dan basikal adalah alternatif yang perlu diberi perhatian sewajarnya.

Aku berkayuh ke Taman Rekreasi Tupah melalui Pekan Semeling. Kelebihan jalan ini adalah keadaan kontour jalan yang berbukit memboleh otot kaki longgar. Semasa menghampiri UiTM Merbuk aku melihat John megayuh dari arah bertentangan. Aku menegurnya dan tidak menyangka dia berpatah balik dan mengajak aku mengayuh bersamanya. Aku terpaksa menolak kerana dia menggunakan roadbike. Aku terus ke penghujung taman rekreasi mendaki bukit dijalan tersebut tanpa menukar gear. Aku menggunakan gear yang paling kecil (tinggi?) sepanjang kayuhan ini.
Air sungai agak penuh. Pengunjung bersama keluarga dan anak anak datang seawal 8.30 pagi menempah tempat yang paling sesuai. Air sungai sangat  jernih dan sejuk. Aku tidak berhenti minum tetapi terus pulang kerumah kerana isteri aku memasak nasi lemak dengan sambal kegemaran aku.


Statsitik

Mula : ................... 7.45 pagi
Tamat : .................. 09.40 pagi
Jarak : ................... 38.60 km
Cuaca : .................. Cerah, tidak berapa panas
Route : .................. Lencongan Barat, Semeling, Tupah

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan