Halaman

Khamis, 8 Julai 2010

Tiga Bukit

Pada mulanya aku merancang untuk berkayuh ke Tanjung Dawai tetapi berubah fikiran apabila langit kelihatan cerah. Aku membayangkan hari akan panas terik. Aku bercadang untuk mengayuh ke Tupah dan kemudian ke Muzium Merbok dan perjalanan balik nanti akan melayan bukit Jalan Segantang Garam di belakang UiTM Merbok.
Tiada apa yang istimewa untuk  kayuhan hari ini. Sepatutnya aku membuat kayuhan kelmarin 07 Jul, tetapi apabila aku selesai minum dan sarapan pagi, hati berbelah bagi. Tambahan pula kepala terasa berat kerana menonton perlawanan bolasepak Piala Dunia pperingkat separuh akhir antara Uruguay vs Belanda yang bermula jam 2.30 pagi. Aku batalkan hasrat untuk membuat kayuhan. 

Pemergian Seorang Kawan Lama
Sambil berehat membaca akhbar harian dan melayari internet aku menerima panggilan telifon dari rakan syarikat bekas aku bekerja dahulu memaklumkan bahawa seorang sahabat lama kembali ke Rahmahtullah sebentar tadi. Hari Isnin, dua hari lepas aku menziarahi nya di Putra Medical Centre, Alor Setar dan keadaannya pada masa itu agak stabil. Walaupun tidak mahu makan, tidak bercakap semenjak beberapa hari kebelakangan ini, tetapi matanya masih aktif. Aku bayangkan beliau masih kenal siapa yang menziarahi dari gerak matanya.
Walaupun beliau mempunyai penyakit sejak beberapa tahun kebelakangan ini tetapi punca utama beliau dimasukkan ke Hospital Sultanah Baiyah Alor Setar sebulan yang lalu ialah kerana tekanan jiwa. Anak perempuan beliau yang baru sahaja mendirikan rumah tangga pada bulan March 2010 telah  meninggal dunia pada 07 Mei 2010, akibat mengandung diluar rahim. Anak bongsunya itu adalah anak kesayangan nya. Arwah bagai tidak dapat menerima hakikat anak kesayangannya itu telah tiada dan sering termenung. Akibatnya arwah mendapat serangan stroke minor.
Mengikut cerita isterinya, arwah enggan memakan ubat dan tidak  mahu ke hospital. Areah sering menyebut untuk bersama anak kesayangan yang baru meninggal.
Sepanjang aku kenal, arwah adalah seorang 'workaholic', amat kuat bekerja dan berusaha bersungguh sungguh untuk mendapatkan ilmu untuk berjaya dalam kerjanya. Sanggup tidur ditempat kerja. Arwah juga seorang bekas anggota TLDM seperti aku.
Semoga Allah memberikan Rahmat kepada roh Saudara Ramlan Bin Abdul Majid. Amin.
Mungkin itulah sebab aku tidak jadi membuat kayuhan pagi kelmarin kerana untuk menziarahi arwah.

Matakucing Rosak
Paparan meter 'cateye' basikal aku kosong bila aku memulakan kayuhan. Tiada sebarang bacaan yang dicatatkan. Aku mencabutnya dan mengetok ngetok dengan harapan ia akan pulih, manalah tahu kalau baterinya tidak kena contact, aku juga memeriksa pickupnya yang dipasang pada fork dan jejari. Tidak boleh juga. Kerosakkan berlaku selepas kayuhan ke Kuala Muda dan ketika itu hujan. Mungkin air hujan memasuki meter tersebut. Ah.... kalau tidak OK terpaksalah beli meter baru.
Aku teruskan kayuhan tanpa meter. Rasa amat janggal kerana aku memang sudah menjadi habit bila mengayuh melihat meter untuk menentukan berapakah kelajuan, jarak dan masa.
Nasib baik kerana bila aku berhenti rehat dan menjamu selera, aku jemur basikal di bawah cahaya matahari. Semasa memulakan kayuhan meter tersebut kembali berfungsi. Tetapi semua data terutama 'odometer' terpadam dan start bacaan baru.

Kesihan Juan
Sebaik sampai di penghujung jalan Tupah aku terus berpatah balik dan mengayuh ke Merbok. Tujuan aku ialah untuk membuat kayuhan bukit yang kedua selepas bukit Tupah. Apabila sampai dipertengahan jalan aku melihat seseorang menolak basikal turun dari muzium. Walaupun aku belum nampak rupa wajah tetapi dari jauh aku tahu dia adalah Juan.
Tayar depan roadbikes nya bocor, mungkin terkena batu halus. Aku menawarkan untuk menukar tayar tersebut tetapi dia bertegas hendak membawa kekedai basikal di Pekan Mebok. Aku temankan dia menolak basikal sejauh dua kilometer.
Setelah tayar siap ditukar, kami menjamu selera di gerai di Pekan Merbok dan terus mengayuh balik melalui jalan Batu Hampar. Di persimpangan lampu isyarat Jalan Segantang Garam, Juan mengajak aku mendaki bukit di belakang UiTM. Boleh tahan juga tingginya. Bukit ini aku menlengkapkan kayuhan aku untuk tiga Bukit.
Sebaik sahaja kami memasuki Taman Intan dari Lencongan Barat, sekali lagi tayar roadbikes Juan bocor. Kali ini tayar belakang pula. Tidak tahu mana silapnya dua kebocoran dalam satu hari. Terpaksa menolak hampir 2 km kerana tayar spare telah digunakan awal tadi. Kesihan Juan..... kena mandi bunga kot.

Statistik :

   Mula : .............. 7.30 pagi
   Tamat : ............ 10.45 pagi
   Jarak : ............. 52 km
   Cuaca : ............ Panas
   Route : ............Lencongan Barat - Semeling - Rekreasi Tupah - Merbok - Muzium Arkeologi

.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan