Halaman

Sabtu, 24 Julai 2010

Langkawi oh Langkawi


Walaupun aku tidak buat 'kayuhan' seperti biasa yang aku lakukan pada hujung minggu, tetapi semenjak duamenjak harga petrol naik 5 sen, aku banyak berbasikal setiap hari. Isteri aku dah naik cemuih... Apa tidaknya, kadangkala sampai empat kali keluar menaiki basikal. Pergi ke bank naik basikal,  membeli barang dapur naik basikal, pergi ke pasar naik basikal, minum pagi naik basikal dan lain lain. Satu trip pergi dan balik hampir 7km. Ditambah kayuhan santai pada sebelah petang hampir 20km mengelilingi bandar dan taman perumahan.
Kini aku shopping di mini market dekat taman perumahan aku sahaja, senang... naik basikal. Barang yang dibeli hanya keperluan sahaja. Seperti yang pernah aku katakan dahulu, kalau ke Super atau Hyper market mesti terpedaya, terliur dan tidak dapat mengelak dari membeli barang yang tidak perlu. Harap aku boleh kekalkan keadaan ini atau setidak tidaknya kurang bilangan ke Supermarket.
Aku berasa amat tenang dan seronok pagi ini ketika aku ke bandar untuk menyelesaikan urusan peribadi termasuk membuat pemindahan wang, ke pejabat SADA untuk membayar bil air, pejabat telekom. Tidak perlu berpusing untuk mencari tempat parking kereta, tidak risau samaada kupon bayaran letak kereta mencukupi, tidak perlu berjalan jauh dari tempat parking. Aku membawa basikal aku terus kepintu masuk premis.
Semasa berurusan dengan bank yang mengambil masa yang agak lama, aku terkejut dan panik kerana basikal yang aku letakkan ditepi bangunan tidak lagi kelihatan. Aku bangun meninggalkan pegawai bank dan terus meluru keluar. Aku merasa lega kerana basikal tersebut dialih oleh Pengawal Syarikat Security untuk memboleh ia meletakkan van membawa duit berhampiran dengan bangunan bank tersebut. Aku tidak membawa kunci basikal.
Apabila segala urusan selesai, aku meronda merata bandar dan berbual dengan beberapa taukeh kedai yang aku kenali. Seronok.
Beberapa orang rakan telah mengajak aku menyertai kayuhan Langkawi International Mountain Bikes Challenge seawal bulan Mac lalu. Aku memberi pelbagai alasan dan melewatkan menghantar borang pendaftaran. Kini pendaftaran sudah ditutup. Bila aku tengok rencana dalam surat khabar hari  ini, nyesal pula tidak ikut serta........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan