Halaman

Rabu, 14 Julai 2010

Lepas Gian


Juan datang kerumah jam 7.00 pagi ketika aku tengah sarapan pagi. Biasalah, dia mengajak aku membuat kayuhan. Semasa aku berbual dengannya diluar pagar, lengit keliling kelihatan amat gelap. Aku agak keberatan untuk membuat kayuhan dan Juan kata dia pun tidak mahu membuat kayuhan dan akan pergi kekedai kopi. Tetapi langit kembali cerah dan matahari mula kelihatan disebelah timur. Aku segera mengeluarkan basikal dan menalipon Juan mengajaknya pergi. Juan rupanya meneruskan kayuhan dan hampir sampai ke Merbok. Aku juga ingin ke Tupah tetapi terpaksa membatalkan kerana disebelah Utara amat langit amat gelap. Aku hanya akan mengikuti lencongan barat dan timur.
Sejak dua hari lepas aku telah merancang untuk membuat kayuhan hari ini kerana hujung minggu ini agak sibuk. Apa tidak hari Sabtu, setiap hari sabtu isteri aku memaksa aku menghantarnya untuk melawat anak aku yang sedang menjalankan Program Khidmat Negara PLKN di Kem Belia Baling. Anak ketiga aku masuk PLKN mulai 20 Jun 2010 hingga pertengahan bulan Ogos nanti. Ini bermakna setiap pagi Sabtu aku kena hantar ibunya melawatnya. 
Kadang kala kami melawat tidak sampai pun satu jam. Cuma hendak melepaskan rindu. Apa barang makanan yang dibawa tidak disentuh oleh anak kami kerana mengikutnya makanan yang disediakan oleh Kem PLKN lebih dari mencukupi.
Dari empat orang yang dianugerahkan Tuhan, kini hanya seorang yang ada dirumah. Itu pun kerana ia masih kecil dan berumur 11 tahun.
Yang sulung baru sahaja menghabiskan pengajian di Uni Sumatera Utara, Indonesia dan kini berada di Hospital Kangar Perlis untuk membuat praktikal. Yang no.2 pula sedang belajar di France dalam  bidang Engineering. Yang ketiga pula di PLKN.
Hari Ahad yang lepas pun agak sibuk untuk membuat kayuhan kerana terpaksa je JPJ Alor Setar untuk menguruskan pertukaran lesen memandu Indonesia anak sulung. Lesen tersebut diperolehi semasa menuntut di universiti.  Proses menukar lesen ini agak mudah tetapi bila aku membuat pertanyaan di JPJ Sungai Petani mereka tidak tahu caranya an terpaksa merujuk kepada JPJ Seberang Jaya.

Semasa aku tengah berkayuh selepas 30 minit, isteri aku menelipon untuk memberi tahu bahawa ada orang meninggal di Taman Intan. Kerana aku telah hampir separuh jalan aku teruskan kayuhan dan akan terus pergi menziarah apabila sampai kerumah nanti.
Bulan ini dua kenalan aku meninggal dunia. Ini menambahkan azam aku untuk terus menjadikan aktiviti berbasikal sebagai perisai untuk mengelakkan diri dari diserangkan penyakit, dengan izin Allah.

Statistik :

   Mula : .............. 8.20 pagi
   Tamat : ............ 9.45 pagi
   Jarak : .............  32 km
   Cuaca : ............ Mendong
   Route : ............Lencongan Barat - Lencongan Timur
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan