Halaman

Sabtu, 15 Oktober 2011

Gunung Jerai .... dah lama dah

Memang dah lama dah aku tidak membuat kayuhan pendakian Gunung Jerai. Rasanya kali terakhir ialah bulan Mei 2011 lalu iaitu hampir lima bulan. Lepas itu aku tidak kesana kerana kerosakkan mtb. Walaupun kerosakkan dibaiki tetapi rasa malas membuat pendakian. Juga aku lebih concentrate pada kayuhan 'roadbikes'. Betul juga kata seorang rakan, jangan terlalu kerap sangat kerana boleh membosankan. Tiada apa yang berbeza yang boleh dilihat yang disepanjang jalan tersebut selain dari cabaran kayuhan setinggi hampir 1,400 meter sejauh 14 kilometer.
Idea untuk kesana tercetus semasa sedang berkayuh dengan roadbikes kelmarin. Aku perasan bila kayuhan kurang bertenaga dan lembab sedikit bila membuat pendakian jalan biasa. Jadi teringat untuk menguatkan semula otot otot kaki selepas bercuti panjang pada Ramadhan lepas. Cara yang paling sesuai ialah dengan berkayuh di Gunung Jerai.
Sampai awal dikaki gunung, mengambil masa hampir lima minit untuk menurunkan basikal dari kereta dan memasang semula tayar hadapan yang terpaksa ditanggalkan untuk dimasukkan kedalam kereta. Aku memulakan kayuhan sebelum jam 7.45 pagi. Masa itu masih ramai orang yang baru memulakan pendakian dengan berjalan kaki terutama orang Melayu manakala orang Cina sudah mulai turun. Memang menjadi budaya orang orang Cina datang awal sebelum jam 7.00 pagi. Samalah yang berlaku di Bukit Semarak berhampiran rumah aku. Orang Cina datang sebelum hari cerah manakala yang Melayu datang selepas cerah. Mungkin orang Melayu hendak selesaikan solat suboh dahulu dan sarapan pagi.
Aku rasa pelik sedikit kerana semua tempat parking dikaki gunung telah dipenuhi oleh kereta. Mungkin ada aktiviti diatas sana. Soalannya kalau aktiviti diadakan di resort, peserta akan memandu kereta keatas. Tidak mungkin orang berjogging kerana mereka juga akan membawa kereta ke kawasan rata di KM 11. Pedulikanlah, aku mencari parking di sebelah atas sahaja.
Pada pendakian bukit yang pertama aku hampir tidak berupaya dan nyaris berhenti. Kurang latihan dan tidak melakukan kayuhan disini terlalu lama menjadi penyebab. Keupayaan mental mengatasi keupayaan fizikal. Aku sabar dan berkayuh perlahan-lahan sehingga melepasi pendakian bukit pertama.
Belum ada nampak cyclist lain sehingga KM 6, seorang turun manakala seorang lagi sedang berehat di sebuah wakaf. Disepanjang jalan ramai orang yang berjogging sedang menuruni gunung. Terdapat satu kumpulan pelajar lengkap dengan pakaian seragam sukan sedang turun dari gunung. Ada yang berlari (berjogging) dan kebanyakkan berjalan secara santai sambil berbual dan bergurau senda. Keceriaan wajah meraka memberi kesimpulan mereka seronok, gembira dan had a good time. Dari barangan yang dibawa, mereka berkhemah dan tidur di tapak perkelahan.
Seperti kumpulan lain yang selalu aku jumpa pasti ada diantara mereka yang menegur pengayuh basikal, memberikan kata kata perangsang untuk pengayuh meneruskan pendakiaan. Hanya aku berharap anak anak gadis tersebut tidak perlulah sebut 'pak cik' kuat kuat sangat. Pelahan lahan cukup lah ...... melawak aje! Begitu juga pemandu kereta serta penunggang motorsikal yang lain yang sekurang kurannya mengangkat tangan kepada kami penunggang basikal.
Aku berhasrat untuk berkayuh tanpa henti ke atas seperti yang selalu aku lakukan sebelum ini walaupun kelajuan pada tahap rendah dan paling perlahan. Hasrat ini tidak kesampaian kerana keletihan amat sangat. Aku tewas pada KM5 dan berhenti untuk beberapa minit mengurangkan keletihan pada betis dan peha. Berhenti sekali lagi pada KM3 di muzium perhutanan untuk membasahkan tekak dan terus ke kawasan resort.
Sesuatu menarik perhatian aku ialah penanda aras ketinggian. Penanda aras yang baru dibina mnggunakan konkrit dan kelihatan lebih menarik dan cantik dari yang lama. Ada sekurang kurangnya tiga penanda ketinggian yang baru dipasang. Terdapat perbezaan hampir 210 meter pada aras penanda lama dan aras penanda baru. Penanda lam yang dipasang sebelum pintu masuk ke resort ialah 1200 meter manakala 974 meter pada penanda aras baru. Mana satu yang betul? Ikut lojik yang baru mungkin lebih tepat kerana kecanggihan peralatan masakini. Adakah ini akan menjejaskan ketinggian sebenar Gunung Jerai yang selama ini dicatatkan didalam buku kuku geografi atau sejarah atau lain lain dokumen?
Aku hanya lebih kurang 1km dari menghabiskan kayuhan ke puncak gunung tetapi terpaksa berpatah balik. Ketibaan aku disambut dengan dentuman guruh dan langit gelap berkemungkinan hujan lebat akan turun pada bila bila masa. Semasa menuruni jalan yang agak sempit aku juga terpaksa berhati hati kerana jalan masih basah dan lembat. Harap tiada kenderaan tentera atau telekom melalui jalan tersebut.
Sampai ditempat aku meletakkan kereta aku tidak membuang masa untuk menaikan basikal. Perut terasa amat lapar. Malam tadi aku tidak makan nasi tetapi western. Selepas meneguk satu tin 100 plus, selera makan terus hilang. Apa yang aku inginkan ialah beberapa biji pisang untuk mengembalikan tenaga. Mungkin aku akan singgah digerai dijalan utama untuk pekena nira nipah .... ehm yummmy !

Statistik
   Mula .............. 7.45 pagi
   Tamat ............. 11.30 pagi
   Jarak .............. 26 km
   Cuaca ............. sejuk berkabus
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan