Halaman

Rabu, 12 Oktober 2011

tak mahu lepas peluang ....

Hari kedua hujan tidak turun pada sebelah pagi. Walau langit diliputi awan gelap tetapi aku mencuba nasib untuk berkayuh sebagaimana yang telah dirancang. Kayuhan hari sebelum tidak begitu meletihkan dan hari ini bercadang untuk pergi lebih jauh.
Sudah dua minggu tidak berkayuh kerana agak sibuk. Hari Khamis lepas 06 Okt 2011 aku membawa 42 penduduk Taman Intan Sungai Petani untuk lawatan ke Melaka. Lawatan tersebut adalah sebahagian dari aktiviti tahunan yang dianjurkan oleh Kawasan Rukun Tetangga Taman Intan dimana aku menjadi Pengerusi. Kali terakhir lawatan ke Melaka ialah pada 2007 dan kali ini memberi peluang kepada penduduk lain yang tidak berpeluang mengikuti pada kali pertama dahulu.
Peserta terdiri dari 28 orang Melayu, 10 orang India dan 4 orang Cina. Kira bagus kerana disertai oleh semua kaum. Pesera dikena bayaran yang minima dan tiada unsur mengambil untung, malah KRT Taman Intan turut memberikan sumbangan dan subsidi kepada peserta. Selain dari melancong dan memberi peluang kepada peserta melawat tempat bersejarah di Bandar Melaka, lawatan ini juga memberi peluang singgah di Nilai 3 Negeri Sembilan, Putra Jaya dan Jalan Tuanku Abdul Rahman (Jalan Masjid India).
Walaupun ramai dari peserta telah beberapa kali membuat lawatan ke Melaka, mungkin pergi bersama keluarga, pengalaman pergi dengan rakan dan jiran agak berbeza. Lawatan mengikut rombongan perlu memaktuhi jadual, disiplin dan mengambil berat tentang kerjasama dan kesefahaman sesama sendiri.
Sebagai ketua/penganjur aku risau dengan keadaan cuaca semasa dalam perjalanan pergi dan balik. Maklum sahaja, keselamatan peserta rombongan menjadi tanggungjawap aku. Selisihkan malaikat 44, diharapkan tiada sebarang kejadian buruk akan berlaku.
Kami bertolak dari tempat berkumpul dihadapan Masjid Taman Intan tepat pada jam 10.00 malam menaiki bas pelancongan sewa khas. Bas agak baru dan dalam keadaan memuaskan. Rupanya bas tersebut mempunyai 44 tempat duduk bermakna ada dua kerusi kosong. Ketepatan masa pada jadual utama menjadi satu petanda yang semua akan berjalan lancar. Semua peserta dalam keadaan 'high spirit', seronok dan teruja.
Perhentian pertama di Bukit Merah, kemudian di Behrang sebelum berhenti lama di R&R Air Keroh, Melaka pada 05.15 pagi. Mengikut pemandu, bas tiba lebih awal pada jangkaan kerana tidak banyak kenderaan di lebuhraya. Bas akan bergerak semula pada jam 8.00 pagi memberikan masa rehat hampir tiga jam kepada peserta rombongan. Bagi peserta Islam, mereka melakukan solat Subuh dan minum pagi sebelum memulakan lawatan. Rupanya tidak kurang dari 10 biji bas rombongan berhenti disini.

Statistik
   Mula ............. 8.15 pagi
   Tamat ........... 10.35 pagi
   Jarak ............. 51 km
   Cuaca ............ Redup
   Laluan ........... Lencongan Barat - Semeling - Bedong - Laluan Timur
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan