Halaman

Selasa, 11 Oktober 2011

Tukar bearing ....

Akhirnya dapat aku mencuri sedikit masa untuk melakukan maintenance pada roadbikes yang telah lama tergantung pada dinding rumah. Selalunya atau lazimnya begitulah. Asyik bertangguh jika kerja dibuat sendiri. Pelbagai alasan yang diberikan. Senangnya suruh orang lain buat dan bayar.
Ada beberapa sebab sudah sekian lama aku tidak menggunakan roadbikes tersebut.
Pertama, bearing pada rear wheel rosak. Sudah lama ia berlaku tetapi aku biarkan sahaja. Ini kerana kadang kala ia elok tidak mengeluarkan sebarang bunyi. Kayuhan demi kayuhan yang dilakukan tidak pula mendatangkan sebarang masalah. Jadi aku biarkan sahaja hinggakan bunyinya menjadi 'unbearable' atau aku tidak lagi dapat menahan. Lalu aku gantung sehingga aku dapat masa yang sesuai untuk menghantar dibaiki. Sebenarnya ada beberapa benda yang perlu disenggarakan tetapi buat satu satu dahulu.
Kedua, ada pilihan lain. Bila terlalu syok dan kerap menggunakan roadbikes, mountain bikes pula tidak digunakan. Hinggakan ada bahagian yang berkarat dan pastinya angin dalam tayar kempis.
Ketiga, la ni musim hujan. Hampir setiap hari hujan dan telah berlarutan hampir dua minggu. Negara jiran di sebelah utara mengalami banjir teruk dan berita malam tadi menyatakan Bangkok hampir lumpuh akibat banjir. The worst is yet to come. Dilapurkan keadaan banjir akan menjadi lebih terus minggu hadapan. Negara lain termasuk Vietnam, Laos dan Kamboja dijangka akan dilanda banjir.
Kemalasan aku untuk membaiki kerosakkan bearing tersebut membuatkan SK Juan menjadi bengang kepada aku. Petang kelmarin dia datang kerumah dan menyuruh aku membuka wheel belakang dan membawa pulang kerumahnya. Dia dengan sukarela akan menggantikan bearing yang rosak.
Pagi tadi semasa aku sedang membuat kayuhan, SK Juan menelofon aku dari Kepala Batas Pulau Pinang. Dia sedang dalam perjalan pulang dari kayuhan ke Pantai Merdeka - Penaga. Dia mahukan aku datang ke rumahnya mengambil sampel bearing dan membeli yang baru. Bearing kecil untuk hub ada dijual dimana mana kedai alat ganti kenderaan atau kejuruteraan. Harga kurang dari RM10.00 sebiji. Itu pun minta brand yang terbaik yang dijual dikedai tersebut. Aku perlukan dua biji.
Tiga jam selepas menyerahkan sealed bearing yang diperlukan, SK Juan datang kerumah membawa wheel yang diambil hari sebelum. Kerosakkan siap dibaiki, yang rosak telah diganti. Dia buat sendiri. Saja seronok, selain dari dapat menjimatkan belanja dapat memenuhi masanya. Upah ... nanti belanja roti canai bila berkayuh dengannya.
Mana mau cari kawan macam ni ........ terima kasih daun keladi ... kalau boleh tolonglah lagi.
Sebagai pemanis mulut aku bertanyakan, adakah bearing ini selalu rosak. Dia membebel hampir lima minit. Sepatutnya tidak ia boleh tahan agak lama dalam kegunaan biasa. Tidak tahu bila kali terakhir bearing tersebut ditukar, kerana basikal tersebut bukan aku yang beli. Pemberiaan oleh seorang kawan. SK Juan juga mengeloh kerana kenaikkan harga barangan dan alatganti basikal. Mungkin kerana cukai dan kos yang tinggi atau kerana peniaga mengambil kesempatan. Aktiviti bersukan menjadi amat popular sekarang ini. Sempat juga dia menghentam kerajaan sekarang diatas kenaikkan harga barangan. Aku angguk saja, elakkan komen yang boleh menjejaskan persahabatan.
Esok pagi jika cuaca mengizinkan bolehlah aku berkayuh dengan roadbikes tersebut.
          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan