Halaman

Ahad, 23 Oktober 2011

its a beautiful Sunday ...

Tidak kurang dari enam tujuh kali aku mendengar DJ radio mengatakan betapa indah nya pagi Ahad ini. Aku mendengar radio kecil sambil berkayuh. Muzik yang dimainkan memang syok habis pada cuti hujung minggu, DJ  radio tersebut mengajak pendengar keluar dari rumah untuk menikmati kesegaran pagi. Macam kat negara barat pula. 
Aku bersetuju 100%, kerana matahari bersinar terang walaupun masih banyak tompok tompok kabus yang masih belum hilang. Masa itu aku sudah berada lebih 20km dari rumah, sedang melayani jalan yang berbukit bukit ke Kuala Ketil. Tetapi pastinya hujan akan turun pada sebelah petang nanti.
Jalan Kuala Ketil - Kulim melalui Merbau Pulas adalah kawasan pertanian terutama estet kelapa sawit dan getah. Disetiap perhentian bus ada orang sedang menunggu bus untuk membawa mereka ke bandar. Perayaan Deepavali hanya beberapa hari sahaja lagi dan kebanyakkan pekerja ladang berbangsa India keluar ke pekan untuk membeli persediaan Deepavali mereka. Kebanyakkan mereka tidak pergi ke pekan Kuala Ketil, Merbau Pulas, Sungai Karangan atau Padang Serai, tetapi mereka pergi ke bandar besar termasuk Kulim atau Sungai Petani.
Rasanya kaum India macam orang kita juga berbelanja sakan menyambut hari perayaan. Mereka akan menghias rumah mereka dan menukar mana mana perabut dan perhiasan rumah ..... mereka juga banyak menyediakan juadah dan  minuman. Paling ketara adalah pakaian mereka terutama kaum wanita yang berwarna warni dengan assesori seperti rantai, anting anting, gelang tangan dan kaki.
Kelihatan wajah wajah ceria mereka terutama anak-anak untuk ke bandar.
Aku berkayuh hampir dua jam tanpa henti. Apabila betul betul keletihan dan betul betul lapar barulah aku mencari tempat untuk berhenti. Aku mencari gerai di Pekan Padang Serai, tetapi orang terlalu ramai kerana ada pasar minggu yang sedang rancak beroperasi. Aku singgah disebuah gerai yang agak jauh dari pekan di persimpangan jalan Ekor Kucing - Sidam. Penjual roti canai menegur kenapa sampai lambat sangat kerana sebentar tadi ada satu kumpulan lain yang singgah dan telah beredar. Aku kata mereka group lain, aku kayuh sendirian.

Statistik
   Mula ............ 8.00 pagi
   Tamat .......... 11.45 pagi
   Jarak ............ 70.5 km
   Cuaca .......... Panas
   Laluan .......... Kuala Ketil - Merbau Pulas - Padang Serai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan