Halaman

Sabtu, 22 Oktober 2011

Potong steam ....

Satu kilometer sebelum sampai ke Jambatan Merdeka Sungai Muda, aku pada tahap kayuhan yang amat menyeronokkan. Kelajuan pada 33 ~ 36 km/j, walau hampir jam 08.00 pagi cuaca masih redup. Nampak bayangan matahari telah tinggi tetapi masih dilindungi kabus tebal. Kelihatan beberapa orang riders bersendirian dan berasingan dari arah bertentangan, mungkin ada yang dalam perjalanan pulang ke Sungai Petani dari Kepala Batas atau Butterworth atau dari Seberang Prai ke arah Kuala Muda. Sempat mengangkat tangan dan ada yang menegur.
Lokasi  kerosakkan .. sempadan Kedah/P. Pinang
Tengah leka dan syok mengayuh, tiba tiba aku mendengar bunyi seperti ranting patah dari belakang basikal dan beberapa ketika kemudian basikal roadbikes menjadi berat. Aku turun untuk memeriksa dari mana datang bunyi tersebut. Aku pasti jejari (spoke) patah. tetapi tidak menjumpainya. Semuanya kelihatan OK. Apabila aku mengayuh semula, tayar belakang tidak boleh berpusing seolah-olah ada sesuatu yang tersekat. Aku mencari tempat sesuai untuk membuka wheel belakang. Teringat mungkin bearing yang dipasang minggu lepas yang menjadi masalah.
Aku menelifon SK Juan untuk bertanyakan punca tetapi dia tidak dapat memberikan jawapan. Dia menyuruh membawa basikal tersebut kerumahnya. Dia tidak membuat kayuhan pada pagi yang indah ini kerana sedikit masalah kesihatan. Kemudian aku menelifon rumah untuk meminta anak aku menjemput dengan kereta.
Hanya dapat berkayuh 14 km dan terpaksa pulang menaiki kereta. Rasanya ini pertama kali aku pulang sebegini pada sepanjang penglibatan dalam aktiviti berbasikal. Selalu kita dengar 'mesti ada kali pertama untuk segalanya'.
Pemeriksaan yang dilakukan oleh expert mendapati memang sebatang jejari patah dan menyebabkan pusingan roda belakang tidak seimbang dan tersekat pada brake. Kami membawa kekedai basikal untuk menggantikan, kos nya RM1.00 sahaja.
Di kedai basikal Soon Lee Taman Intan, ramai rider lain yang berhenti dalam perjalan pulang dari kayuhan. Kami berbincang dan bercadang untuk membuat kayuhan ke SIK pada hari Sabtu minggu depan.
Petang kelmarin aku dihubungi oleh seorang kawan lama. Kami tidak berjumpa hampir 30 tahun dan pertama kali menghubungi aku dua bulan lepas. Dia berjaya menjejaki aku melalui 'laman blog ini'. Tidak sia sia juga aku membuat blog ini.  Aku berjumpa untuk pertama kali sejak berpisah pada tiga hari sebelum bulan Ramadan yang baru lalu. Dia di Pulau Pinang kerana urusan kerja dan mengajak bertemu. Dia juga menghubungi seorang rakan kami yang lain iaitu KG Verghese yang kebetulan menetap di Pulau Pinang.
Apabila kami berada dalam kereta ke tempat makan di pantai berhampiran Queenbay, kami bersembang begitu mesra seolah hanya baru tiga bulan tidak berjumpa.

Statistik
   Mula ............... 7.45 pagi
   Tamat ............. 8.30 pagi  (berpatah pulang .. roda rosak)
   Jarak .............. 14 km
   Cuaca ............  Redup
   Laluan ........... Tikam Batu - Kepala Batas
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan