Halaman

Jumaat, 31 Ogos 2012

Dimana Jalur Gemilang ....?

Mungkin umur sudah menjangkau. Aku tahu ada sambutan hari kemerdekaan diadakan di dataran Zero Sungai Petani mulai jam 10.00 malam tadi, tetapi aku tidak berminat untuk pergi melihat atau meramaikan apatah lagi untuk mengambil bahagian. Pulak tu malam tadi malam jumaat, malam dimana kebiasaan ramai yang ke masjid untuk majlis ceramah agama atau pembacaan Yasin.
Baru aku perasan bilangan jemaah malam tadi kurang sedikit dari kebiasaan. Mungkinkah mereka pergi menyambut malam menjelang hari kemerdekaan. Tidak sesuai pula aku hendak memberikan komen tanpa bukti.
Bukan hanya tahun ini aku tidak ambil peduli sangat tentang sambutan hari kemerdekaan ini tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Biarlah anak anak muda pula yang mengambil tempat kita. Aku tidak lansung ingin tahu apakah aturcara jadual sambutan di dataran Zero Sungai Petani  sebelah malam tadi atau pada pagi ini. Entah kenapa rasa begitu hambar sekali sambutan hari kemerdekaan kali ini. Adakah sambutan hari raya Aidil Fitri yang belum sampai dua minggu berlalu ada kesan kepada sambutan hari kemerdekaan atau ada lain .........
Hari ketiga berturut turut membuat kayuhan. Kayuhan pendek sahaja kerana hari Jumaat. Menjangkakan ramai cyclist di jalan tetapi hanya berselisih dengan seorang sahaja di Taman Sejati. Dan satu kumpulan mungkin dalam enam orang di Laguna Merbok.
Sedih dan sayu hati kerana disepanjang laluan 30 km aku berkayuh hanya ternampak satu atau dua kereta yang memasang bendera Jalur Gemilang. Kereta agak banyak juga dijalanan tetapi tiada suasana kemerdekaan. Puas aku memerhatikan di kedua dua laluan. Tiada bendera dipasang pada motorsikal, tiada anak anak muda berkumpulan bermotorsikal seperti tahun tahun sebelum ini. Beberapa biji bas yang aku nampak tidak ada lansung memasang bendera. Jika dahulu kebanyakkan bas yang paling banyak memasang bendera .... dihadapan dibelakang serta disisi kanan dan kiri. Tidak banyak lori di jalan raya kerana cuti umum.
Ah ... dimana silapnya.

Statistik :
Mula ............... 08.30 pagi
Tamat .............. 09.45 pagi
Jarak ............... 33 km
Cuaca .............. Panas
Laluan ............. Lencongan Timur - Barat
Odometer 2012 : 03120
           

Tiada ulasan:

Catat Ulasan