Halaman

Khamis, 9 Ogos 2012

Taman Rhu

Aku membuat ujian RBS atau gula dalam darah pagi pada kem kesihatan yang diadakan di Klinik Desa Bati Lintang pada sebelah pagi. Aku terkejut kerana paras gula dalam darah agak tinggi. Aku menyalahkan diri sendiri kerana banyak mengambil makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi terutama kuih muih yang kebanyakkan hanya didapati pada bulan ramdhan. Tambahan lagi air semua manis walaupun air buah buahan. Memang memudaratkan badan jika berbuka mengikut selera atau mengikut hati.
Aku bertekad untuk membuat kayuhan pada sebelah petang untuk mengurangkan kandungan gula. Sebelum kayuhan petang kelmarin hampir satu minggu aku meninggalkan aktiviti ini. Selepas ini aku akan mencuba untuk berkayuh walaupun hanya 30 hingga 40 minit setiap kali.
Cuaca sebelah petang sejak beberapa hari kebelakangan ini redup kerana jerubu. Ingatkan jerubu telah berakhir dua tiga minggu lalu tetapi ia kembali kerana musim panas sekarang. Walau langit diselubungi oleh jerubu index pencemaran udara dibawah paras sederhana dan selamat untuk melakukan aktiviti senamam.
Angin bertiup kencang semasa aku melalui jalan lencongan barat menuju kearah selatan. Aku risau juga jika ia berterusan dan akan menyukarkan kayuhan. Aku bertekad untuk berkayuh kelokasi jualan lemang Pak Teh di Taman Rhu lebih kurang 2 km sebelum sampai ke Pekan Tikam Batu. Satu perkara lagi yang merisaukan ialah jumlah kenderaan yang agak banyak pada sebelah petang,
Aku merancang kayuhan agar sampai balik kerumah pada jam 7.00 petang untuk memberikan masa berehat, mengeringkan peluh dan menyejukkan badan sebelum membersihkan diri. Aku berhenti sekadar memberi salam kepada rakan rakan yang berniaga dan risau bagaimana hendak menyeberang jalan yang banyak kenderaan bertali arus.
Perjalanan balik jauh lebih mudah kerana jalan yang menurun. Kelajuan maksima boleh dicapai hampir 38 km/j untuk beberapa minit. Di persimpangan Sungai Pasir aku di hon oleh dari belakang, apabila menoleh aku mendapati kereta Naza Citra mempunyai carrier basikal dibumbung. Aku tahu pemandu kereta tersebut adalah seorang cyclist juga seperti aku. Aku cuba membayangkan apa yang difikirkan apabila melihat aku berkayuh pada waktu hampir berbuka puasa .....
Memang terasa badan lebih ringan dan segar setelah membuat kayuhan petang. Akan cuba meneruskan aktiviti ini di hari hari baki bulan ramadhan yang mulia ini ..

Statistik :
Mula ............... 6.10 petang
Tamat ............. 7.00 petang
Jarak ............... 17 km
Cuaca .............. Jerubu
Laluan ............. Lencongan Barat - Jalan Tikam Batu
Odometer 2012 : 02958
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan