Halaman

Isnin, 23 September 2013

Kurang 3 km .....

Pelawaan dari SK Juan semasa bersembang di kedai basikal Taman Intan pada pada jumaat dua hari lalu untuk berkayuh ke Baling. Katanya ada lebih kurang enam orang berminat untuk membuat kayuhan tersebut pada pagi Ahad. Aku tanya kenapa hari ahad kerana kebiasaannya dia akan ke church pada sebelah paginya. Oh ... mereka pun boleh 'miss' juga untuk ke gereja.
Petang sebelum hari kayuhan aku menerima panggilan telefon dari Juan menyuruh aku mengunggu di hentian bas hadapan kilang Sharp Roxy pada jam 7.30 pagi. Seingat aku kayuhan akan bermula pada jam 7.00 pagi semasa dia membuat pelawaan. 
Aku sedang bersiap sedia apabila menerima panggilan telefon sekali lagi mengatakan kayuhan ke Baling dibatalkan kerana semua yang sepatutnya pergi menarik diri tetapi Juan masih berminat untuk berkayuh bersama aku. Mengikutnya mungkin kami akan ke Yan. Kira kira lima minit kemudian Juan mengetuk pintu pagar rumah aku,
Ramai dijalanan pagi ini. Sebaik keluar dari rumah dua orang rider memotong kami tanpa sebarang teguran. Ingakan 'terror' sangat mereka. Sebaik mendapat rentak kayuhan aku dan Juan mendahului mereka tetapi kali ini Juan menegur mereka bertanyakan arah mana mereka berkayuh. Mereka akan berkayuh kearah selatan menuju ke Butterworth manakala kami akan kearah bertentangan menuju ke Yan.
Di awal lencongan barat memotong seorang rider yang memakan buah pear sambil berkayuh. Tidak serius agaknya. Dipersimpang jetty Semeling sekumpulan lima atau enam cyclist sedang berhenti, mungkin menunggu rakan lain sampai. Diseberang jambatan dihentian bas lencongan Semeling terdapat satu lagi kumpulan berhenti disana. Kali ini Juan mengajak aku singgah sebentar kerana dia mengenali seseorang dari kumpulan tersebut. Mengikut kawan Juan, mereka akan berkayuh ke Gunung Jerai.
Juan pada mulanya ingin singgah di Kedai Basikal di pekan Yan Kecil tetapi kedai masih belum dibuka kerana masih awal. Dia kemudian mengajak aku berkayuh ke pekan Sungai Limau seperti yang aku cadangkan sebelum sampai ke Yan tadi.
Walaupun sudah singgah sarapan pagi di Yan sebentar tadi, kami berhenti untuk berehat di sebuah kedai makan di pekan Sungai Limau. Bukan apa..... untuk melihat aktiviti di pekan kecil ini. Kebetulan pagi Ahad ada pekan sehari atau pasar minggu disepanjang jalan pekan ini. Agak sibuk juga dengan segala jenis jualan dan produk kampung yang dibawa keluar untuk dijual. Kesian, orang ramai terpaksa meletakkan kereta dan berjalan kaki agak jauh dari tapak pasar minggu.

Aku mengajak Juan mengikut jalan ditengah bendang dari Sungai Limau ke Teroi. Kedua dua kami belum pernah mengikut jalan ini dan terpaksa menahan seorang penunggang motorsikal bertanyakan kemanakan jalan ini akan sampai. Aku tahu kami tidak akan sesat kerana berpandukan Gunung Jerai diarah selatan. Kalau terus mengikut arah ke gunung tersebut kami akan sampai ke Guar Cempedak. Seronok melalui jalan kampung dan bendang ini, redup, rata dan jarang ada kereta walaupun motorsikal agak banyak juga.
Apabila sampai ke jalan Yan-Guar Cempedak kami membelok sekali lagi memasuki kawasan sawah padi dan perkampungan di kaki Gunung Jerai sehingga sampai ke lokasi jalan untuk naik ke gunung. Singgah di sebuah gerai di tepi jalan menuju ke Gurun. Ummph .... sungai enak rasanya air kelapa yang baru dikupas yang boleh didapati disepanjang jalan.
Apabila sampai semula ke Taman Intan, Juan mengatakan bahawa jarak kayuhan pagi ini ialah 100 km mengikut meter basikalnya, tetapi hanya 97 km pada meter basikal aku. Jarak kayuhan Juan lebih sedikit kerana dia bermula dari rumah di Taman Bastari, Bakar Arang. Jarak aku kurang 3 km dari paras 100 km. Seronok dan puas walaupun panas terik melampau pada tengah hari tadi.

Statistik : 
    Mula ............... 7.30 pagi.
    Tamat ............  1.00 petang
    Jarak ............... 97 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Merbuk - Yan - Sungai Limau
   Odometer 2013 : 03496

Tiada ulasan:

Catat Ulasan