Halaman

Khamis, 26 September 2013

Panas ......

Sejak beberapa hari kebelakangan ini cuaca agak panas walaupun cahaya matahari tidak berapa terik. Panasnya hingga mencucuk dan menembusi kulit. Lebih lagi kalau bahagian kulit yang tidak ditutupi pakaian seperti lengan dan muka.
Sebelum memulakan kayuhan aku sempat meninjau keadaan cuaca hari ini yang disiarkan dalam webpage Yahoo untuk kawasan Kedah. Cuaca sekitar jam 7.30 pagi ialah 32 darjah dan akan meningkat kepada 36 darjah untuk hari ini. Langit dijangka mendong tetapi panas.
Jika diikutkan aku tidak mahu membuat kayuhan pagi ini kerana kelmarin sudah dapat dos mencukupi sejauh 60 km, tetapi aku ingin menguji barangan yang aku ganti iaitu 'hub' untuk kedua dua tayar. Ujian statik dikedai basikal selepas pemasangan roda berpusing agak lancar, tidak tersekat sekat atau berputar lebih lama berbanding dengan hub asal. 
Mungkin agaknya masih letih kerana kayuhan kelmarin kerana aku hanya mampu mencatatkan peningkatan kelajuan kayuhan sekitar 20% sahaja. Adakah peratus peningkatan kelajuan akan bertambah jika aku menggunakan hub baru yang lebih mahal. Semakin lama berkayuh semakin kurang peratusnya, besar kemungkin kerana keletihan. Walau apa pun tengok sahaja beberapa bulan nanti. Kalau ada wang lebih mungkin aku akan tukar lain.
Baru satu jam berkayuh sudah mula terasa bahang kepanasan. Keadaan diburukkan lagi kerana aku mengikuti laluan kawasan sawah padi di Lembah Bujang. Di kiri kanan jalan ialah bendang yang baru dituai dan akan ditanam semula untuk kali kedua tahun ini. Aku memaksa diri untuk berpatah balik kerana ingin sahaja meneruskan kayuhan ke Tanjung Dawai.
Peluh masih mengalir laju terutama dibahagian muka masa aku singgah untuk sarapan di gerai kesukaan aku di persimpangan Kampung Bendang Dalam, Merbuk. Keadaan peluh tersebut membuatkan aku ditegur oleh gadis penjaga kedai yang sudah mesra dengan kehadiran digerai tersebut. Beredar sebaik sahaja selesai sarapan kerana tidak mahu cuaca panas terik semasa kayuhan pulang nanti.

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi.
    Tamat ............  10.15 pagi
    Jarak ............... 43 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Segantang Garam - Merbuk
   Odometer 2013 : 03602

Tiada ulasan:

Catat Ulasan