Halaman

Rabu, 25 September 2013

Buatan orang ..........! ?

'Frust' .... perkataan yang selalu digunakan oleh muda mudi di zaman 80'an dulu. Terlintas dikepala bila aku hendak uodate blog untuk kayuhan pagi tadi. Semasa kayuhan berbagai cerita dan idea yang datang tetapi tiada peluang untuk mencatatkan atau merekodkan. Bila tiba dirumah semua idea tersebut terlupa. Jenuh juga cuba memikirkan apakah yang hendak dicatatkan.
Pada mulanya aku terasa berat hati untuk melakukan kayuhan. Selesa dan seronok pula berehat tanpa berbuat apa apa selama dua pagi yang lalu. Tetapi aku kuatkan semangat. Berita mengenai seorang kawan rapat yang di'wad'kan di hospital Metro Sungai Petani awal pagi kelmarin memberi suntikan semangat untuk melakukan kayuhan pagi ini. Aku dapat tahu yang dia dimasukkan ke hospital melalui 'facebook'.
Aku merancang untuk melawat beliau selesai kayuhan. Harapkan dia belum discharge lagi. Dalam perjalanan tadi aku singgah di lokasi jualan Lemang Pak Teh untuk bertanya kepada kawan kawan disana kalau ada berita baru mengenai rakan tersebut.
Pada mulanya aku ber rcadang untuk berkayuh setakat jam 9.00 pagi dan berpatah pulang tidak kira dimana aku sampai. Aku mengubah fikiran apabila hampir sampai ke Telok Air Tawar pada waktu yang ditetapkan dan meneruskan kayuhan hingga ke persimpangan BORR. Masih awal dan rasanya aku boleh sampai ke rumah sebelum jam 11.00 pagi termasuk waktu 'kecederaan'.
Berbeza dibandingkan dengan kayuhan pada Ahad lau bersama Juan, aku tidak berhenti rehat untuk sarapan dan mengisi perut sehingga berkayuh lebih dari 2 jam. Inilah yang biasa aku lakukan apabila berkayuh seorang diri. Aku berhenti disebuah gerai berhampiran Jambatan Merdeka disebelah Kedah. Seronok juga menjamu selera dengan nasi lemak dan menjamu mata melihat sawah bendang yang baru dibajak untuk ditanam semula.
Aku tidak berehat lama dirumah, selalunya berehat menunggu suhu badan betul betul sejuk sebelum memasuki bilik air untuk mandi. Kali ini semua aku cut short. Ada dua 'task' yang perlu dilakukan. Pertama untuk ke kedai basikal Soon Lee, Taman Intan untuk menukar 'hub' basikal mountain yang diubahsuai menjadi 'touring bikes'. Hub yang datang sekali dengan rim, spoke dan tayar tidak begitu berkualiti.  Ia tidak lancar dan pergerakan agak perlahan. Aku membuat beberapa pertanyaan untuk membeli set baru tetapi harga mencapai lebih RM400.00. Jalan murah adalah untuk menggunakan semula hub yang dipasang pada rim 26 inci lama yang aku gunakan sebelum ini.
Ada sedikit masalah. Rim baru hanya mempunyai 32 spokes berbanding dengan rim lama dengan 36 spokes. Bolehke tinggalkan empat lubang kosong pada hub yang lama. Tidak menjadi masalah, tetapi masalah besar ialah apabila hendak memasang spokes kepada rim. Mengikut SK Juan, tidak mengapa cuma memerlukan seorang yang agak pakar.

Kelebihan hospital swasta berbanding hospital kerajaan ialah tiada masa untuk melawat. Boleh datang bila bila masa sahaja. Walau kadang kadang doktor membuat pemeriksaan, pelawat boleh berada berdekatan. Aku terpaksa menalifon seseorang untuk memastikan kawan yang aku hendak lawat masih berada diwad. Cuai sungguh aku. Apabila masuk ke wad, aku hanya melihat pada papan utama yang mencatatkan nama pesakit dan nombor bilik. Tiada pun nama kawan aku dicatatkan disitu. Aku keluar dan mencari ditingkat 2, tetapi tingkat ini hanya menempatkan orang yang parah dan tenat sahaja (ICU). Aku turun semula ke tingkat 1 dan mencari dari bilik ke bilik.
Pelik juga bila pihak hospital tidak dapat men'diagnos' penyakit kawan tersebut. Semua ujian termasuk x-ray telah dilakukan. Doktor suruh berehat sementara ujian lain dilakukan. Mungkin ada kena mengena dengan saraf agaknya dan doktor ada mencadangakan untuk mendapat rawatan lanjut dihospital pakar di Pulau Pinang pula.
Penyakit yang dialami ialah kesejukkan melampau dibahagian bawah lutut hingga sukar untuk tidur malam. Sejuk seperti meletakkan ketulan ais pada kedua belah kaki. Kesejukkan akan berkurangan jika bergerak atau berjalan. Lain lain anggota badan normal sahaja. Selera makan ok.....


Habih tu kalau hospital kata tidak sakit apa apa, kesimpulan ? buatan orang ke .....

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi.
    Tamat ............  10.50 pagi
    Jarak ............... 63 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Bagan Ajam
   Odometer 2013 : 03559

Tiada ulasan:

Catat Ulasan