Halaman

Sabtu, 28 September 2013

Seperti Sang Kancil berlumba dengan Siput

Kayuhan ke selatan arah Kepala Batas Pulau Pinang pagi ini mengingatkan aku cerita yang aku dengar masa sekolah rendah 50 tahun lalu. Mungkin dalam darjah satu atau dua. Kemudian apabila pandai membaca, perpustakkan kecil sekolah menyediakan buku cerita rakyat dan cerita berkenaan binatang untuk dibaca oleh murid. Ingat, masa itu tiada komputer atau TV, hendak memiliki radio pun susah!
Pasti semua pernah mendengar atau membaca cerita 'Arnab berlumba dengan Kura-Kura'. Rasanya cerita ini paling banyak diceritakan hingga ke hari ini dan kini diadaptasi untuk animasi. Tujuan adalah untuk dijadikan tauladan kepada anak anak kecil. Satu lagi cerita ialah 'Sang Kancil berlumba dengan Siput'. Kurang sedikit mendapat publisiti.
Kenapa aku terkenangkan cerita kanak kanak ini? 
Dihadapan aku kira kira 150 meter kelihatan seorang pengayuh basikal. Apa lagi aku 'pulun' dan dalam masa agak singkat dapat memotongnya. Sap sap sui (bahasa Cina ... entah betul entah tidak) yang bermaksud 'senang sahaja'. Nun ... dihadapan ada seorang lagi pengayuh basikal, kali ini perempuan. mak cik. Misi adalah untuk memotong. Dengan kelajuan rb hampir dua tiga kali ganda dari basikal ala chopper nya, sekejap sahaja dapat mendahuluinya. 
Baru nak rilek kejap ada lagi pengayuh, kali ini bangla pula dengan basikal kegemaran mereka yang ada gear tetapi tanpa absorber. Depan lagi ada apek berseluar pendek kayuh bersahaja, dari jauh sudah tercium bau curutnya yang tidak pernah meninggalkan bibir sejak dinyalakan. Depan ada lagi .... ada lagi.... ada lagi. Hai .. bila nak habis nih.  
Ini yang aku maksudkan 'seperti sang kancil berlumba dengan siput'. Bukan berlumba dengan seekor siput tetapi banyak siput disepanjang sungai.... semuanya nampak serupa. Bila memotong seekor, ada lagi seekor di hadapan..... tidak putus putus. Patutlah sang kancil mati keletihan. 
Bagus juga, masih ramai yang mengunakan basikal sebagai kenderaan untuk ke destinasi berdekatan. Sekarang ini harga bahan bakar meningkat dan akan meningkat lagi. Bagi pengayuh solo seperti aku kehadiran ramai pengayuh basikal dijalanan sesuatu yang menyeronokkan juga.
Adakah aku menyesal membuat kayuhan pagi ini? Semasa keluar dari rumah, matahari sudah menyinar. Hati kecil berkata "hujan tidak akan turun pagi ini berbanding pagi kelmarin". Beberapa kilometer dari rumah sudah ada tompok tompok awan melindungi cahaya matahari. Dalam tempuh satu jam keseluruhan langit sudah diliputi oleh awan. Ketika itu aku sudah berada lebih 30 km. Alhamdulillah ... sejuk tetapi besar kemungkinan aku akan basah kuyup sebelum sampai pulang ke rumah.
Aku terpaksa pendekkan masa dengan tidak berlengah lengah melihat apa yang menarik dikiri kanan laluan. Juga pendekkan waktu rehat sarapan pagi. Nun jauh di bukit bersebelahan Tikam Batu sudah kelihatan putih kelabu menandakan hujan mulai turun dengan lebat.
Dapat tempat berteduh rumah pengawal loji pembersihan air Piang Tunggal. Menghabiskan masa lebih satu jam menantikan hujan reda. Hanya basah sedikit sahaja apabila sampai kerumah.....

Statistik : 
    Mula ............... 8.00 pagi.
    Tamat ............  12.00 pagi
    Jarak ............... 61 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Kepala Batas - Tasik Gelugor
   Odometer 2013 : 03663

Tiada ulasan:

Catat Ulasan