Halaman

Sabtu, 26 April 2014

tampalan seluar

Dua sebab kenapa aku tidak berkayuh jauh dan satu sebab kenapa aku beriya-iya untuk melakukan kayuhan pagi ini. First the bad news.......
Pertama, dua hari aku berkayuh berturut turut, walau tidak pergi jauh tetapi terasa letih juga. Maklumlah pada usia ini tidak lagi boleh macam orang muda. Rasanya ada yang tidak kena dengan keadaan kesihatan atau mungkin tidak kena dengan permakanan yang menyebabkan tidak upaya membuat kayuhan setiap hari seperti dahulu.
Bila badan cepat terasa letih, aku kekadang rasa bolehkah aku melakukan kayuhan jauh seperti yang aku idamkan dan rancang selama ini. 
Sebab kedua kenapa tidak boleh berkayuh jauh adalah kerana ada jemputan bacaan tahlil dan doa selamat dari jiran di Taman Intan. Bacaan tahlil dan dia selalunya dimulakan pada jam 11.30 pagi. Jiran ini juga kenalan baik yang pernah satu ketika dahulu bersama membuat kerja kerja sukarela dalam rukun tetangga taman ini.
Pelik juga kerana aku tidak nampak dia sejak dua tiga bulan kebelakangan ini. Dia baru sahaja bersara dari KWSP. Dua malam lalu tiba tiba dia datang mendapatkan aku ketika didalam masjid untuk menjemput ke majlis tahli yang akan diadakan. Menurut isteri aku ada mendengar cerita bahawa dia menyertai kumpulan tabligh dan pergi melakukan aktiviti berkaitan dengan kumpulan tersebut. Tidak pasti pula kenapa dia mengadakan majlis ini. Ramai juga penduduk Islam taman dan qariah hadir pada majlis ini.
Kenapa beriya iya pula melakukan kayuhan. Pada kayuhan hautri sebelumnya aku hanya mengenakan seluar sport (seluar track) dan baju t-shirt kolar bulat sahaja. Sering mengenakan pakaian sebegini jika membuat kayuhan pendek. Semasa menukar pakaian aku dapati ada sedikit kerosakkan pada bahagian ponggol seluar tersebut. Ia disebabkan geseran ketika mengayuh dan kalau dibiarkan akan terkoyak rabak. Kalau berlaku dirumah tidak mengapa, kalau koyak semasa kayuhan! ..... haru dibuatnya.
Sayang juga untuk pakaian tersebut dibuang atau diganti baru. Bahagian lain semua elok lagi dan aku hanya menggunakan untuk membuat kayuhan pendek atau kayuhan petang. Aku mendapat idea untuk menampung kawasan yang menjadi nipis dengan kain lain menggunakan gam. Anak aku ketawa apabila aku mencadangkan idea tersebut dan menyuruh aku membeli seluar baru sahaja.
Sebenarnya aku hendak membuat experimen samada kain boleh dilekatkan menggunakan gam atau tidak kerana tidak pernah membuat demikian sebelum ini. Jika perlu aku akan jahit dibeberapa tempat untuk memastikan bahawa ia tidak tertanggal. Apabila selesai aku mendapati boleh menggunakan gam jika fabrik tersebut sesuai.
Experimen aku bukan setakat itu. Seluar tersebut tidak mempunyai padding dan bontot menjadi sengal kalau berkayuh terlalu lama. Mungkin itulah sebab kenapa jarang orang menggunakan seluar track untuk kayuhan. Aku menggunakan lapisan kain yang agak tebal yang selain menutup lubang boleh dijadikan padding.
Tiada masalah dengan penggunaan gam tersebut. Tetapi aku terlalu ghairah dan mendapati lokasi kain pelapik yang dilekatkan terlalu kebawah dan hanya mendapat separa lapikan padding sahaja. Masalah experimen ini ia tidak boleh dibuka untuk diperbetulkan kerana akan mengoyakkan kawasan tersebut tetapi aku mendapat pengalaman berharga. Kalau aku beli seluar track lain nanti bolehlah aku modified dan mungkin dapat jimatkan sedikit wang membeli seluar basikal yang terlalu mahal ......
Di Pekan Tikam Batu aku bertemu dengan Abang Ei (Masri Ariffin) yang baru pulang dari kayuhan. Aku mengajak ia menemani aku ke Batu Lintang tetapi dia menolak kerana perlu pulang awal untuk membakar lemang. Sebaik berpisah aku ditegur oleh SK Juan yang baru sampai dari arah bertentangan. Dia bersetuju untuk mengikut aku pulang melalui jalan Batu Lintang, jalan yang dilalui sebentar tadi.


Statistik : 
    Mula ............... 0810
    Tamat ............  0920
    Jarak ............... 27 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Tikam Batu - Batu Lintang
   Odometer 2014 : 1367 km

Tiada ulasan:

Catat Ulasan