Halaman

Jumaat, 25 April 2014

rindu pada bukit ....

Sebelum pulang ke rumah aku singgah untuk sarapan di sebuah gerai di jalan Sungai Pasir. Pertama kali aku singgah disini kerana selalunya aku akan bersarapan di gerai kebiasaan bersebelahan Sekolah Menengah Tunku Ismail Taman Delima. Jemu juga singgah ditempat sama, Cari kelainan sedikit. 
Hanya ada satu gerai yang dibuka pada pagi jumaat ini. Pulak tu, semua meja penuh. Kerana tiada piihan aku berhenti dengan harapan menumpang mana mana kerusi yang kosong. Sebaik selesai mencari tiang untuk menyandarkan basikal, satu meja dikosongkan. Macam tau tau sahaja. Kedudukan meja pun kira strategik kerana tidak jauh daari basikal dan mempunyai pandangan yang luas.
Aku bersedia menunggu giliran untuk teh O dan roti canai kosong kerana terdapat tiga meja lagi yang masih belum mendapat pesanan. Dihadapan aku tersergam bukit Semarak. Aku mengamati laluan ke atas bukit kalau kalau nampak orang orang yang sedang membuat pendakian atau sedang turun. Terlalu jauh untuk melihat dengan jelas. Lagi pun kebelakang ini penglihatan agak kabur kerana usia.
Memang sudah terlalu lama aku tidak mendaki bukit yang pernah satui ketika dahulu menjadi aktiviti harian. Ada juga terlintas sesekali untuk kembali membuat pendakian. Hasrat aku banyak kali terbantut kerana apa yang berlaku pada seorang kawan yang kini mengalami masalah lutut akibat terlalu kerap membuat pendakian, kadang kala pagi petang. 
Masalah sakit lutut disebabkan semasa menuruni bukit yang agak curam. Keseluruhan berat badan tertumpu kepada bahagian bawah badan ketika menuruni bukit terutama pada sendi lutut dan buku lali. Aku selalu menasihati kawan untuk menggunakan tongkat bagi mengalihkan sebahagian beban badan agar tidak tertumpu kepada sendi lutut.
Kawan aku sudah mengalami sakit lutut hampir dua tahun dan kini tidak lagi menjadi tetamu bukit semarak ini. Pelbagai usaha yang dibuat dan berbagai jenis ubatan yang digunakan dan dimakan tetapi tiada tanda tanda penyakit ini akan pulih sepenuhnya. Terbaharu ada seorang rakan kami yang kebetulan ke Australia membeli ubat untuk penyakit ini. Menurutnya ada sedikit perubahan tetapi masalah untuk meneruskan kerana bekalan yang sukar didapati. Harga pun boleh tahan juga.
Tersentak dari lamuan aktiviti mendaki bukit apabila makanan dan minuman sampai. Lebih cepat dari yang aku jangkakan. Boleh tahan juga rasa roti canai dan kuahnya. Tidak mengambil masa lama untukmenghabiskan sekeping roti. Now you see it, now you don't. Rangup dan bersaiz besar sedikit dari lain lain tenpat. Harga pun berpatutan, cuma RM1.30 bersama teh O. Boleh dijadikan pit stop untuk refueling......
Berbalik pasal mendaki bukit tadi ... buat masa sekarang aku akan tumpukan kepada kayuhan basikal.


Statistik : 
    Mula ............... 0810
    Tamat ............  0920
    Jarak ............... 28 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Lencongan Barat pergi balik
   Odometer 2014 : 1340 km
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan