Halaman

Sabtu, 8 Disember 2012

Kuatkan semangat

Pagi ini aku terasa teruja untuk membuat kayuhan. Sebab pertama adalah kerana badan terasa sihat walaupun luka pembedahan belakang masih belum sembuh sepenuhnya. Hari sudah 18 hari pembedahan dilakukan. Benang jahitan masih belum ditanggalkan sepenuhnya tetapi luka telah nampak pulih. Sekali sekala terasa denyutan tetapi tidaklah sakit. Mungkin daging serta kulit sedang tumbuh dan bercantum. Tiga empat hari lagi doktor akan membuka semua jahitan.
Sebab kedua adalah kerana aku teruja untuk mencuba 'rigid fork dan seat' yang baru dipasang semalam. Keputusan aku muktamat untuk tidak lagi membuat kayuhan lasak atau offroad kerana fakta usia. Aku hanya tumpukan kayuhan jalan biasa untuk mengurangkan risiko kecederaan akibat terjatuh atau sebagainya. Tidak dapat dinafikan kayuhan dijalan biasa ada kalanya lebih merbahaya dari kayuhan di hutan, bukit atau paya.
Aku mengambil keputusan untuk menukar suspension fork dengan jenis 'rigid fork'. Sudah dua bulan aku membuat pesanan melalui kedai basikal Soon Lee di Taman Intan dan akhirnya sampai dua hari lalu. Aku hanya memesan rigid for yang diperbuat dari alloy tetapi yang datang diperbuat dari carbon fibre. Harganya hampir 40% lebih mahal tetapi jauh lebih ringan. Harga termasuk upah pasang sebanyak RM240.00 sahaja. Aku diberitahu rigid fork jenama RST RFM6 ini buatan Taiwan.
Aku juga menukar seat kerana yang lama sudah rosak dan mengeluarkan bunyi yang menyakitkan telinga semasa berkayuh. Agaknya seat ini sudah mencapai 'shelf life'. Seat biasa sahaja berharga RM60.00. Aku juga bertanyakan kepada tokey kedai basikal jika mempunyai tayar slick 26 x 1.0 menggantikan tayar slick 26 x 1.25 yang dipasang dibasikal. Agak sukar mendapatkan tayar saiz yang aku mahukan. Sepekara lagi aku dinasihatkan untuk tidak menggunakan tayar yang lebih kecil kerana ketiadaan suspension fork akan membuatkan hentakkan semasa melalui jalan yang tidak rata afak keras dan tidak selesa.   
Alasan kedua ini lebih kuat dan mengatasi masalah luka pembedahan. Aku ingin mengetahui sejauh mana perbezaan antara suspension fork dan rigid fork. Paling ketara ialah berat basikal semasa kayuhan. Pada kombinasi speed 3 (44 gigi) hadapan dan 6 (14 gigi) dibelakang terasa begitu ringan dan aku terpaksa menggunakan speed 7 atau 8 dibelakang. Aku tidak dapat berkayuh laju sebab masih belum begitu sihat dan telah tidak melakukan aktiviti berkayuh lebih dari 1 bulan. Kalajuan sekadar purata 26 km/j
Amat berpuas hati dan dengan ini secara rasmi aku tidak lagi mempunyai mountain bike kerana telah diubahsuai menjadi 'touring bikes'. Apa yang diperlukan selepas ini ialah memasang 'carrier' belakang untuk beg pakaian dan dengan itu aku sedia untuk menjelajah merata tempat ...... mudah mudahan menjadi kenyataan.

Statistik :
    Mula ................ 8.15 pagi 
    Tamat .............. 9.45 pagi
    Jarak ............... 32 km
    Cuaca .............. Panas
    Laluan ............. Bedong - Semeling
   Odometer 2012 : 04054   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan