Halaman

Sabtu, 29 Disember 2012

Masih diluar target ....

Salah satu kelebihan mempunyai blog, lebih lebih lagi apabila blog tersebut mendapat sambutan dari jumlah pelayar dan pengikut ialah memberikan 'tekanan' untuk penulis mengemaskinikan blog tersebut dan menbuat entry. Bagi aku jika tidak membuat entry untuk beberapa hari, hati menjadi resah dan rasa bersalah. Risau kalau pengikut dan pembaca blog ini akan tertanya tanya apabila melihat tiada catatan baru dibuat.
Tanggungjawap untuk mengemaskini dan memasukkan catatan baru menjadi penggerak untuk aku membawa basikal keluar dan melakukan kayuhan. Semasa kayuhan aku akan memikirkan apakah catatan yang akan dimasukkan kedalam blog ini.
Hari ini genap satu minggu aku tidak membuat kayuhan. Disamping balik ke kampung di Negeri Sembilan cuaca juga tidak menentu. Banyak hal juga yang perlu dibereskan. Walaupun kali atau musim ini kawasan sebelah utara tidak dilanda banjir seperti negeri negeri di pantai Timur termasuk Kelantan, Terengganu dan Pahang tetapi cuaca tidak begitu mengizinkan untuk membuat aktiviti kayuhan. Ada beberapa kenduri kahwin yang perlu dihadiri sebelum tahun 2012 menutup tirai beberapa hari lagi. Ada dua tiga lapuran yang perlu disiapkan dan dihantar.
Pagi ini aku tiada pilihan melainkan mengheret keluar roadbikes yang telah lama tergantung dibahagian belakang rumah. Meragam la pulak ... mungkin kerana sudah lebih dua bulan tidak bersama. Aku banyak gunakan basikal yang aku ubahsuai menjadi touring bikes. Tayar depan belakang kempas, mencungap nafas mengepam kedua dua tayar. Beberapa bahagian frame nampak mulai timbul tompok karat (maklumlah basikal klasik yang diperbuat dari besi), rantai dan gear kering dan perlukan gris atau pelincir, brake pula perlu diperketatkan dan paling malang ada labah labah membuat sarang.
Aku kena membuat sesuatu tentang karat pada body basikal itu sebelum ia merebak menjadi lebih teruk. Terasa seronok pula mengayuh roadbikes setelah sekian lama diabaikan. Terfikir juga untuk menggantikan klasik ini dengan yang baru, yang lebih effisyen, lebih ringan dan mungkin lebih laju. Buat masa terdekat ini aku akan terus menggunakannya.
Ramai juga cyclist di jalan hari ini tetapi kebanyakkan menaiki mtb. Herannya semua yang aku nampak di sebelah jalan bertentangan. Ha ha ... yang sehaluan mungkin jauh dihadapan, tidak dapat aku mengejar atau jauh dibelakang tidak dapat mengejar aku.......
Pada penghujung bulan Disember ini aku sudah merasakan permulaan tiupan angin timur. Kayuhan akan menjadi sedikit sukar, berat dan lambat terutama jika melalui kawasan pantai dan dikawasan bendang.
Beberapa hari sahaja lagi tahun 2013 menjelang. Aku tidak dapat mencapai target rasmi yang aku tetapkan iaitu untuk berkayuh sejauh 5,000 kilometer. Kurang hampir 700 km. Ini disebabkan kerana cuti berkayuh lebih sebulan kerana masalah kesihatan.
Perjuangan mesti diteruskan.

Statistik :
    Mula ................ 8.05 pagi 
    Tamat .............. 9.20 pagi
    Jarak ............... 33 km
    Cuaca .............. Nyaman, redup
    Laluan ............. Lencongan Barat - Timur 
   Odometer 2012 : 04293   
        

Tiada ulasan:

Catat Ulasan