Halaman

Khamis, 13 Disember 2012

Ringan bukan bermakna laju .....

Tiga hari aktiviti kayuhan tergendala kerana perkara yang perkara yang tidak dapat dielakkan. Kelmarin 12/12/12 adalah tarikh penting bagi ramai orang. Ramai pasangan yang mengabadikan tarikh perkahwinan mereka. Ramai juga kaum ibu yang melahirkan anak pada tarikh tersebut.
Mengikut apa yang aku baca tarikh tersebut tidaklah sehebat tarikh lain seperti 01/01/01 atau 08/08/08 atau 11/11/11. Bagi aku tarikh tersebut adalah kali terakhir aku berjumpa dengan doktor yang membedah aku tiga minggu lalu. Pemeriksaan yang dilakukan menunjukkan aku telah pulih sepenuhnya walaupun bahagian dalam akan mengambil sedikit masa lagi untuk bertaup sepenuhnya.
Pagi ini aku teruskan kayuhan menggunakan 'touring' bike. Simpan dahulu roadbike kerana membongkok untuk kayuhan roadbike mungkin akan menjejaskan luka yang baru pulih. Aku cuba kayuhan deras sedikit untuk mengembalikan prestasi seperti sebelum ini. Aku mengira dapat membuat kayuhan agak deras kerana basikal ini lebih ringan berbanding sebelumnya.
Persoalannya, bolehkah kenderaan yang ringan bergerak lebih laju dari kenderaan yang lebih berat. Berat atau ringan bukan penentu kelajuan. Kuasa atau tenaga adalah faktor utama. Kelajuan kayuhan aku tidak banyak peningkatan dibandingkan dengan penggunaan suspension fork. Kalau begitu adakah aku membuat pembaziran bertukar kepada rigid fork.
Beberapa kali kayuhan terganggu oleh panggilan telefon. Anak sulung aku memandu ke Kota Baharu, Kelantan sendirian. Pertama kali dia memandu jauh seorang diri. Aku mengizinkan kerana dia begitu yakin. Cuma menasihatkan supaya mengambil langkah langkah keselamatan. Seorang kawan yang juga dalam perjalan ke Pantai Timur bertemu dengan anak aku di R&R Grik. 
Agak mengecewakan apabila gerai roti canai kegemaran di Pinang Tunggal tidak dibuka pagi ini. Melepas selera untuk makan roti canai bom.
Esok kayuh lagi boleeeh ......

Statistik :
    Mula ............... 8.05 pagi 
    Tamat ............. 11.10 pagi
    Jarak ............... 64 km
    Cuaca .............. Nyaman
    Laluan ............. Kepala Batas - Bertam - Tasik Gelugur - Pinang Tunggal
   Odometer 2012 : 04166   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan