Halaman

Ahad, 14 November 2010

Bagan Ajam

Sukan Asian 12 ~ 27 Nov 2010
Cuaca pagi ini cerah berbanding dengan cuaca berberapa hari yang lalu. Seawal jam 7.15 pagi matahari sudah mula kelihatan. Aku tidak melepaskan peluang untuk membuat kayuhan pagi ini. Sebelum tidor malam tadi aku telah bercadang untuk mengayuh kearah selatan jika cuaca mengizinkan.
Betapa beruntungnya di Malaysia ini kerana tiada cuaca yang extreme. Jika di negara sebelah utara (maksud aku di utara khatulistiwa) mereka sedang mengalami musim luruh diikuti musim sejuk dalam masa sebulan lagi. Ketika ini kebanyakkan aktiviti luar dihentikan kerana cuaca sejuk serta keadaan jalan dan tanah yang lembab. Keadaan adalah lebih teruk jika kawasan yang mengalami salji.
Aku bercakap tentang aku sendiri. Bila cuaca sejuk dan hujan berkehendakkan panas dan apabila cuaca panas, alangkah seronoknya kalau cuaca sejuk dan nyaman sedikit.
Pada awalnya aku bercadang untuk terus ke Butterworth melalaui lencongan luar di tepi pantai, tetapi aku kena pulang awal kerana ada beberapa hal yang perlu diselasaikan. Aku merasa agak keletihan kerana kelmarin ada program dengan IWK dan Rukun Tetangga yang diadakan di Taman Nilam Sungai Petani.
Sebuah kapalterbang lama yang sudak berpuloh tahun dikeluarkan dari servis yang dipamerkan diluar pintu masuk RMAF Butterworth menarik perhatian aku. Selama ini aku tidak ambil peduli pon. Aku ingin mengambil gambar tetapi terasa malu. Mungkin dilain masa aku akan memberanikan diri.
Ramai juga cyclist yang aku jumpa, ramai yang  berkumpulan. Aku tersentak apabila ditegur dari belakang oleh seorang cyclist yang menggunakan roadbikes. Aku join kayuh dibelakang tanpa meminta izin dan dapat menyaingnya hampir 5 kilometer. Kemudian aku tercungap keletihan dan cyclist tersebut terus membelok kearah pekan Penaga. Mungkin kerana aku telah berkayuh hampir 35 km tanpa henti, jika tidak aku pasti dapat 'sparring' dengan hanya menggunakan mountain bikes.
Aku mengambil kesempatan selamat berjuang kepada atlit Malaysia yang mengambil bahagian dalam sukan Asia yang diadakan di Guonzho China mulai 12 November hingga 27 November 2010, terutama atlit yang mengambil bahagian dalam sukan berbasikal. Semoga mereka beroleh kemenangan dan mengharum nama negara.



Statistik :

Mula ...................... 7.45 pagi
Tamat .................... 10.30 pagi
Jarak ...................... 64 km
Cuaca ..................... panas
Route ..................... Tikam Batu - Kepala Batas - Bagan Ajam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan