Halaman

Sabtu, 20 November 2010

Bertentangan Arah

Sudah lama aku tidak membuat kayuhan dengan Juan. Aku ternampak dia dari arah bertentangan semasa membuat pendakian jambatan keretapi di Laguna Merbok. Dia tidak nampak aku kerana mempunyai masalah mata, aku tegur dengan panggilan kuat. 
Kebelakangan ini Juan tidak lagi berminat menggunakan mountain bike dan kini dia mempunyai tiga biji roadbikes. Ini adalah sebab kenapa kami tidak lagi membuat kayuhan bersama kerana aku masih menggunakan mountain bikes. Roadbikes yang digunakan pagi ini adalah single speed.
Minggu lepas dia membuat kayuhan roadbikes hampir 150 km dari Sungai Petani ke Alor Setar melalui Jenun dan Pendang. Kayuhan pagi ini mengikuti lencongan timur dan kemudian lencongan barat adalah sebagai persediaan untuk kayuhan jauh esok Sabtu 21 Nov dari Sungai Petani ke Changlon dan Universiti Utara Malaysia melalui jalan persekutuan. Beberapa orang kawannya mengambil bahagian dalam Kayuhan UUM - Shimano pada pagi 21 Nov. Menurut Juan dia akan menumpang kenderaan untuk balik ke Sungai Petani.
Aku mulakan kayuhan agak lewat kerana hujan pada awal pagi. Walaupun hujan telah berhenti pada sebelum jam 7.00 pagi tetapi keadaan agak lembab dan jalan dipenuhi dengan air. Kebiasaan dalam keadaan sebegini jalan agak sibuk kerana kenderaan memperlahan kelajuan. Difikirkan lebih selamat jika aku menunggu sehingga keadaan agak reda. Juga aku ingin memastikan hujan tidak akan turun semula.
Kayuhan dalam Gua Kelam, Perlis - 2008
Selama ini aku selalu beranggapan bahawa mesti memulakan kayuhan sebelum jam 8.00 pagi. Jika melebihi waktu tersebut aku akan batalkan kayuhan. Tidak tahu kenapa. Mungkin kerana takutkan cuaca panas. Tetapi apakah beza jika membuat kayuhan jauh yang mengambil masa sehingga lima enam jam. Pastinya perjalanan pulang pada waktu matahari terik. Jestru sekarang aku tidak kesah sangat waktu untuk membuat kayuhan kecuali jika ada kerja yang perlu dilakukan pada pagi tersebut.
Pada kayuhan petang kelmarin aku melihat satu kemalangan melibat motorsikal dan pickup truck di Jalan Sungai Petani - Butterworth. Pagi ini pula kemalangan melibatkan dua kereta di lencongan timur berhampiran dengan Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani.
Kebelakangan ini statistik kemalangan jalan raya di Malaysia amatlah membimbangkan. Terutama pada musim perayaan, cuti umum dan cuti sekolah. Mengapa jadi begini. 
Aku kadangkala merasa takut dan ngeri dengan keadaan ini, sering berfikir banyak kali untuk melalui jalan jalan utama yang sibuk dengan kenderaan. Bukan aku tiada angan-angan atau tidak teringin untuk memiliki 'roadbikes' dan membuat kayuhan jarak jauh. Aku merasa lebih selamat membuat kayuhan menggunakan mountain bikes meredah hutan, bukit bukau, tepi bendang dan sungai, dalam ladang getah atau kelapa sawit dan membuat pendakian gunung.

Statistik :

   Mula ........... 8.25 pagi
   Tamat ......... 9.40 pagi
   Jarak .......... 32 km
   Cuaca ......... redup
   Route .......... Lencongan barat - lencongan timur

Tiada ulasan:

Catat Ulasan