Halaman

Sabtu, 27 November 2010

Kayuhan akhir bulan November

Dari dahulu aku memang kurang berminat untuk membuat kayuhan secara berkumpulan. Kelmarin seorang rakan membuat rancangan untuk membuat kayuhan dari Pinang Tunggal ke Rekreasi Tupah. Ada beberapa orang yang akan mengikuti kayuhan tersebut termasuk seorang dua yang baru menceburikan diri dalam aktiviti berbasikal. Mengikut rancangan mereka akan 'kelui' bila sampai dipersimpangan Giant Hypermarket dan aku akan joint mereka di lencongan barat. Juga mengikut rancangan mereka akan memulakan kayuhan pada jam 7.30 pagi dan aku jangkakan mereka akan sampai berhampiran rumah aku pada jam 8.00 pagi.
Tabiat semulajadi aku kalau tiada apa hal menghalang aku akan keluar rumah sebelum jam 7.30 pagi, jadi aku mengayuh perlahan-lahan kearah Pinang Tunggal. Harapan aku jika berjumpa mereka dipertengahan jalan aku akan berpatah dan bersama mereka untuk meneruskan kayuhan ke Tupah. Perasaan lega bila membuat pendakian jalan Taman Kempas kerana aku melihat beberapa rider dari arah bertentangan. Aku memperlahankan basikal untuk membuat pusingan. Agak kecewa kerana itu group lain yang aku tidak kenal. 
Bila sampai ditempat permulaan kayuhan aku dapati hanya tiga orang berada disitu. Tiga orang lain masih belum kelihatan walaupun waktu telah melepasi 8.00 pagi. Beberapa panggilan telefon dibuat dan setelah menunggu dua orang lain 'showed up' dan seorang lagi memberitahu tidak dapat membuat kayuhan. Akhirnya kayuhan dimulakan pada jam 8.30 pagi, satu jam lewat dari masa yang dijanjikan dan hanya enam orang cyclist.
Semasa bermula aku sudah berkayuh sejauh 9km dari rumah ke Pinang Tunggal.

Telok Bayu.                                                                       Gunung Jerai di bahagian belakang

Geng yang ikut serta kayuhan pagi ini.                                  Berehat sebelum pendakian Bukit Batu Lintang
Baki dua hari untuk bulanNovember ini aku tidak dapat membuat kayuhan kerana akan pergi mengikuti lawatan anjuran Jabatan Pertanian Kuala Muda  ke Johor untuk melawat ladang tanaman nanas. Semasa pulang rombongan akan singgah di Serdang, Selangor untuk  menghadiri Expo Pertanian MAHA yang sedang berlangsung mulai 26 Nov hingga 05 Disember 2010.

Statistik :

   Mula ............. 8.30 pagi
   Tamat ........... 10.45 pagi
   Jarak ............ 38 km
   Cuaca ........... redup
   Laluan .......... Pinang Tunggal - Matang Kedondong - Taman Rhu - Tikam Batu - Batu Lintang - Teluk Bayu



Tiada ulasan:

Catat Ulasan