Halaman

Rabu, 10 November 2010

Gulai Ikan Sembilang - Tanjung Dawai

Mungkin aku salah dengar atau aku salah faham, setelah dua puloh minit menunggu dan Milo kosong aku hampir sejuk, barulah pesanan nasi lauk ikan semilang dihantar kemeja aku. Aku tergaman kerana ianya bukan yang dipesan. Aku sekadar mahukan sepinggan nasi (setengah) dengan seketul gulai ikan sembilang dengan kuih 'banjir' kerana masih awal untuk makan, sebagai minum pagi. Tetapi yang dihantar sepinggan nasi penuh dan satu claypot yang berisi dua ketul ikan (seekor) dengan belahan tomato dan sayur kacang buncis. Aku panggil pelayan dan bertanyakan hal tersebut dan makanan yang dihidangakan adalah kuantiti standard untuk satu orang berharga RM8.00. Boleh ke aku ambil seketul ikan dan berapakah harga. Kurang dua ringgit. Jenuh juga aku menghabiskan sepinggan nasi tersebut.
Itulah pengalaman semasa aku singgah untuk mengalas perut semasa kayuhan pulang dari Tanjung Dawai. Aku kena lebih berhati hati dimasa akan datang. Jarang atau tidak pernah aku makan nasi seawal jam 9.00 pagi, aku cuma teringin untuk mencuba gulai ikan sembilang kedai tersebut atas recommendation kawan yang sering singgah dikedai tersebut bila membuat kayuhan ke Tanjung Dawai. OK... aku setuju keenakkan masakan yang disediakan tetapi perlu ada notis atau menu termasuk harga yang jelas supaya pelanggan tidak keliru.
Pada awalnya  aku tiada  rancangan untuk ke Tanjung Dawai. Aku hanya ingin ke Muzium Arkeologi Merbok untuk menghabiskan kayuhan yang tergendala beberapa hari lepas akibat kerosakkan pada derailer depan. Tidak tahu kenapa tetapi aku melencong ke jalan Batu Hampar. Mungkin kerana cuaca yang agak redup dan nyaman.
Semasa melalui jalan tersebut aku ternampak penunjuk arah ke Masjid Lama Batu Hampar lebih kurang 3km dari jalan utama. Aku teringin sangat melihat masjid tersebbut tetapi mungkin akan singgah semasa perjalanan pulang nanti. Satu lagi tempat yang ingin aku lawati ialah kunci air Sungai Derhaka.

Ibrahin Din, A.R. Tompel dan P. Ramlee
Ini gambar pelakon/seniman agung yang pernah dilahirkan dinegara kita, P. Ramlee, A.R Tompel dan Ibrahim Din yang aku jumpa dalam sebuah akhbar hari ini.  Dengan bergayanya berbasikal menggunakan pakaian dan kasut yang sesuai untuk ke pejabat koperat. Ini adagen dalam lakonan filem 'Do Re Mi' yang agak top pada zaman 1960'an. Agaknya ada  ke orang yang sanggup berbuat begini pada masa ini.

Statistik :

    Mula ................. 7.25 pagi
    Tarikh .............. 10.35 pagi
    Jarak ................ 59 km
    Cuaca ............... Redup
    Route ................ Semeling - Merbok - Batu Hampar - Sg Pial - Tanjung Dawai - back


Tiada ulasan:

Catat Ulasan