Halaman

Ahad, 3 Julai 2011

Hujan pagi

Beberapa hari lepas aku menerima dua jemputan kayuhan yang bermula dari Sungai Petani pada hari ini Ahad 03 Julai 2011. Pertama kayuhan ke Kulim dan yang kedua kayuhan ke Butterworth. 
Kayuhan ke Kulim dianjurkan oleh geng dari Lagenda Height. Kebanyakkan rider muda akan menyertai dan mereka menggunakan mountain bikes. Mengikut seorang kawan kayuhan ini 70% off road. Kayuhan Butterworth pula menggunakan roadbikes. Ini geng yang sering aku berkayuh bersama.
...... belum sempat aku menukar pakaian untuk kayuhan dan mengisi air kedalam botol, terdengar deruan bunyi hujan turun. Aku meninjau ke luar rumah dan mendapati hujan turun agak lebat. Tengok dari keadaan langit, hujan pagi ini akan berlarutan hingga ke tengah hari atau petang. Bagi aku aktiviti kayuhan pagi ini batal. Mungkin ramai geng basikal sudah berada ditempat permulaan sebelum hujan turun.
Tasik Beris 
Kelmarin Sabtu 02 Julai 2011, pada sebelah pagi, aku mengikut rombongan penduduk Kampung Seberang Tok Soh Pinang Tunggal melawat ladang anggur di Beris, Sik. Ah... sudah lama tidak menaiki bas beramai ramai. Seronok, dapat berinteraksi dan bermesra dengan penduduk kampung. Aku diterima sebagai salah seorang dari mereka walaupun tinggal di Bandar Sungai Petani. Satu perkara yang sukar dilupa apabila makan bersama mereka di tapak perkelahan tasik. Mereka semua membawa makanan dari rumah. Pelbagai jenis lauk dan gulai disediakan. Semuanya masakan kampung.
Bagi aku lawatan seperti ini memberi peluang mengintai dan menilai jalan atau laluan untuk kayuhan. Jalan dari Sik ke Tasik Beris dan ke Gulau/Nami memang mencabar dengan beberapa pendakian bukit yang agak tinggi dan mencabar. Memang patut disenaraikan sebagai salah satu destinasi berbasikal. Walau jaraknya hanya sekadar 20 km dari pekan Sik, ia cukup untuk menguji kekuatan fizikal dan mental pengayuh seperti aku. Ramai rider lain telah pun menjejaki laluan ini.
Pernah dua kali melalui jalan Gurun/Sik dengan basikal tetapi setakat  pekan Sik sahaja. Kali ini aku bercadang untuk memulakan kayuhan dari Pekan Jeniang atau Pekan Sik ke Tasik Beris. Tambahan sekarang musim buah-buahan, boleh merasa durian Beris yang juga terkenal dengan keenakkan. Yang merisaukan ialah jalan lama yang agak sempit untuk beberapa kilometer.
Aku ke rumah SK Juan di Taman Baiduri Bakar Arang pada sebelah petang. Sudah lebih seminggu aku tidak berjumpa dengan dia. Dia mestinya sihat kerana walaupun sudah berusia 76 tahun, masih gigih berbasikal. Kali terakhir aku melihat dia berkayuh pulang dari Kepala Batas satu minggu lepas. Dia tidak perasan aku kerana memberi tumpuan pada kayuhan.
Sejak dua minggu kebelakangan ini dia membuat kayuhan setiap hari kecuali Ahad kerana pergi ke gereja. Ini sebagai persediaan untuk kayuhan 'Penang Round Island Ride ' sejauh 80 km selepas Hari Raya Puasa nanti iaitu pada 11 September 2011. Ini adalah program anjuran CIMB Foundation "Campaign For A Lane" Edisi ke 3. Juan menyertai setiap program ini.
Mengikutnya ini mungkin kali terakhir baginya. Dia sudah tidak mahu lagi membuat kayuhan seperti ini sebaliknya akan menumpukan kepada kayuhan untuk menjaga kesihatan sahaja. Bukan tidak larat atau tidak mampu tetapi menghadapi masalah dengan 'sense of judgement'. Dia tidak lagi dapat memberi tindakbalas sepantas dahulu dan mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan rider lain.
Pada program edisi ke dua tahun lalu, dia terkejut apabila dipanggil oleh penganjur melalui PA System sebelum kuyuhan bermula. Ingatnya ada masalah dengan butir yang diberikan semasa pendaftaran.  Semakkan penganjur mendapati dia adalah peserta paling senior. Beberapa wartawan akhbar yang membuat liputan program tersebut mahu meneramahnya. Keesokkan harinya, rencana mengenai dirinya disiarkan didalam akhbar The Star dan beberapa akhbar Cina. Dia sememang patut berbangga dengan pencapaian ini. Pendapat aku dia adalah pemenang utama sebelum program kayuhan bermula.
Dia sering mengulang cerita peristiwa tersebut dan sering berkata setakat ini tiada orang disebelah utara ini yang memecahkan rekodnya.
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan