Halaman

Isnin, 4 Julai 2011

Wheel balancing

Apa yang diharapkan dari roadbike yang telah berusia lebih 20 tahun. Kalau ia boleh bertahan sehingga usia itu sudah kira berbaloi, balik modal. Apa lagi kalau basikal tersebut tidak dibeli. Memanglah lifespan (jangkahayat) basikal besi boleh mencapai puluhan tahun, tetapi bahan consumable mesti ditukar ganti, kena servis selalu.
Wheel belakang (orang Kedah kata 'kong', betul ke ejaan tersebut?)  roadbikes aku bergoyang dan tidak seimbang. Semasa kayuhan wheel tersebut bergesel dengan brake pads sehingga kayuhan terasa berat dan lambat seperti menekan brake. Terpaksa membuat adjustment kepada brake pads.
Wheel belakang mengalami keadaan ini sejak sebulan lalu, selepas aku menghantar kekedai untuk menukar sebatang 'spoke' yang patah semasa aku membuat kayuhan pada 24 Mei lalu. Pekerja kedai basikal seperti tidak berminat untuk membaiki masalah tersebut. Dia memberi alasan kerosakkan berpunca pada 'hub' atau 'buyong' dan mencadangkan aku menukarnya.
Hampa, aku biarkan sahaja begitu dan tidak menjadi masalah besar. Cuma brake kurang efektif. Aku minta pandangan dan nasihat SK Juan, kawan karib amat arif tentang basikal. Dia memeriksa wheel tersebut dan menyatakan hub tayar belakang masih dalam keadaan baik. Dia menasihatkan supaya membuat balancing. Mengikut Juan, mungkin aku banyak melanggar atau memasuki lubang menyebabkan wheel menjadi bengkok.
Petang tadi aku mengambil keputusan untuk menyelesaikan masalah basikal tersebut. Pada mulanya aku bercadang untuk membaikinya dikedai Taman Arked, kedai pekerja Kedai Basikal Soon Lee yang telah berhenti dan membuka perniagaan basikal sendiri. Dalam perjalanan aku menukar fikiran dan berkayuh ke kedai basikal di Taman Delima.
Tuanpunya kedai basikal ini yang juga pekerja telah lama menjual dan membaiki basikal. Dia lebih berpengalaman dan pengetahuan dalam kerja membaiki basikal tetapi kurang membuat kerja kerja mountain bikes dan roadbikes. Pelanggannya banyak orang yang mempunyai basikal biasa dan basikal untuk remaja dan murid sekolah. Untuk kerja kerja wheel balancing dan adjustment, aku rasa dia lebih pakar.
Aku duduk disebelah semasa kerja kerja membuat imbangan dilakukan. Memang berpuas hati dengan kerja yang dilakukan, terserlah kepakaran dan pengalamannya bebanding dengan kedai basikal di Taman Intan. 
Setelah siap aku mengayuh basikal ke Taman Sejati, kemudian ke lencongan timur terus ke Taman Keladi. Setakat ini tiada apa masalah dengan wheel tersebut dan kayuhan agak lancar. Apabila sampai ke lampu isyarat Taman Perdana aku nampak empat orang rider di sebelah kanan sedang menunggu lampu bertukar warna. Mereka berusaha bersungguh sungguh untuk memotong, aku 'beri muka' dan membiarkan mereka memotong. Dari keadaan basikal dan kekotoran pada pakaian, mereka baru turun dari Bukit Birut.


Esok aku merancang untuk berkayuh melalui Gurun dan Guar Cempedak dan pulang melalui jalan Yan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan