Halaman

Jumaat, 22 Julai 2011

Natural Wrongdoers ...... part 1

Ah ... pejam celik pejam celik sudah satu minggu aku tidak buat entry dalam blog ini. Bukanlah bermakna aku tidak membuat kayuhan langsung dalam tempoh tersebut. Dimana terdapat masa lapang aku t idak akan melepaskan peluang. Mungkin jaraknya tidak melebihi 20 km kerana kayuhan hanya dibuat pada sebelah petang bila cuaca mengizinkan.
Sebelah pagi cuaca masih tidak 'mesra basikal', dengan keadaan jerubu masih berlarutan. Risau pula jika mendatang kemudharatan pada kesihatan apabbila menghidu udara yang dipenuhi oleh jerubu. Lain yang dicari lain pula yang dapat. Kes nanya. 
Pada pertengahan minggu yang lalu aku berpeluang untuk bertemu dengan seorang rakan lama. Mohd Alias berjaya menghubungi aku apabila terjumpa dan membaca blog ini. Keajaiban teknologi masakini. Sudah berapa lama tidak berjumpa? Rasanya kali terakhir kami berjumpa adalah pada akhir 1982 di Manjung Perak sebelum dia berpindah ke Mindef, Kuala Lumpur. Aku menamatkan perkhidamatan dalam TLDM pada pertengahan 1984 dan tidak lagi berpeluang bertemu dengannya.
Kami berhubungi melalui e-mail dan dalam tempuh tidak sampai dua minggu aku berpeluang singgah di Kuala Lumpur. Aku menyertai rombongan panel penasihat klinik kesihatan Bakar Arang, Sungai Petani yang membuat lawatan ke Klinik Kesihatan Tampin.
Walau hampir 30 tahun, tidak banyak perubahan fizikal dan aku dapat mengecam apabila dia keluar dari kenderaan dihadapan pasaraya Sogo Jalan Tuanku Abdul Rahman. Beberapa hari sebelum berjumpanya aku  sering membayangkan dan memikirkan bagaimana reaksinya, apa perkara pertama yang dilakukan, apakah ayat pertama yang perlu disebut dan berbagai lagi. Perlukah aku berikan pelukkan (hug) sebagai seorang rakan.
Dari jauh dia melambai dengan ketawa kecil menunjukkan kemesraan. Perangainya dari dahulu. Aku menghulurkan tetapi tidak disambutnya. Sebaliknya dia mendepakan tangan dan memberikan aku pelukkan erat. Rasa terharu dan emosional pula pada saat itu. Kami mencari tempat sesuai di salah sebuah antara puluhan tempat makan dan coffee house di Bangsar.
Kami tidak sabar untuk bertukar cerita berkenaan dengan apa yang berlaku disepanjang tiga puluh tahun, tempat kerja, famili serta rakan rakan lama. Kerana terlalu asyik bertukar tukar cerita tidak perasan kedai 'Coffee Beans' di jalan Talawi 3 sudah hendak ditutup. Kami terpaksa beredar dan meneruskan bersembang diluar kedai. Kami menunggu seorang lagi rakan lama Ahmad Madzlan Zahari yang berjanji akan datang walaupun waktu hampir tengah malam. Kami pergi ke sebuah lagi kedai untuk bersembang.
Aku mengenali Madzlan lebih lama iaitu sejak pertengahan tahun 1974 semasa program suai kenal dan program khas kerajaan untuk pelajar pelajar yang bakal melanjutkan di luar negara (overseas). Program anjuran JPA tersebut diadakan di Universiti Teknologi Malaysia di Jalan Gurney (sekarang Jalan Semarak). Walau berkenalan pada program tersebut yang hanya berjalan selama satu minggu, aku tidak ambil serius tentang perkenalan tersebut. Mungkin selepas program tersebut kami tidak akan berjumpa lagi. Sifat kelakar, suka berjenaka dan senang berkawan ditunjukkan semasa waktu singkat kami bersama.
Tidak sangka pula kami berjumpa pula di Hasting College of Further Education, East Sussex, England. Aku dapati nama college tersebut kini ditukar kepada Sussex Coast College, Hastings. Kami tinggal di rumah yang sama di rumah tumpangan untuk pelajar yang diberi nama 'My Way' di Milward Crescent Hastings. Kemudian kami berpindah ke No.1, Dechem Avenue, St Leonards On Sea, Rumah ini adalah 'Bed and Breakfast' kepunyaan Sydney dan Monica. Pada musim panas kami terpaksa keluar menumpang rumah kawan kawan kerana bilik disewakan kepada 'holiday mekers'. Pada tahun kedua aku berpindah ke 13 Boscobel Road yang terletak betul betul di belakang college.
Di college tersebut kami mengambil kursus Ordinary National Diploma in Tecknology. Kami berlajar besama selama dua tahun sebelum berpisah untuk meneruskan pelajaran ke perigkat universiti selama tiga tahun. Kami tidak pernah berjumpa atau berhubung semasa pengajian di universiti.
Aku dan Madzlan berjumpa semula di Kementah (Mindef) apabila kami bersama dengan lima belas graduate baru yang lain dikerahkan berkhidmat di dalam Tentera Laut Diraja Malaysia. Tanpa disedari kami berada ke KD Malaya Woodlands, Singapore dengan pakaian lengkap seorang 'captain - kemudian ditukar kepada Leftenen mengikut ranking Royal Navy' memulakan tugas tanpa sebarang latihan dan penyesuaian.
Disinilah bermulanya episod kumpulan yang diberi nama 'Natural Wrongdoers'. Ahmad Madzlan adalah yang orang yang bertanggung jawap memberikan nama tersebut. Mengapa, kenapa dan apa maksud nama tersebut, akan cuba aku cerita pada blog-blog atau part-part yang akan datang.......
Kami berpisah lagi pada tahun 1983 apabila dia ditukarkan ke Mindef tetapi berjumpa semula setelah menamatkan perkhidmatan dalam TLDM. Pada akhir tahun 1985 kami berpisah ...... hingga ke pertemuan malam ini. Dia masih lagi Ahmad Madzlan yang sama sejak kami berkenalan pertama kali.
Mohd Alias berjanji untuk cuba menghubungi semua ahli kumpulan natural wrongdoers dan mungkin mengadakan 'reunion'
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan