Halaman

Rabu, 27 Julai 2011

Kayuhan senja ..

Kesihatan diri sejak beberapa hari kebelakangan ini tidak mengizinkan aku membuat kayuhan. Aku hanya mampu membuat kayuhan pendek di sekitar bandar Sungai Petani tidak melebihi 10 atai 15 km sahaja. 
Petang ini aku sudah tidak dapat menahan gian untuk membuat kayuhan. Apabila memandu melalui sesuatu tempat atau kawasan yang mempuyai pemandangan menarik aku sentiasa membayangkan mengayuh basikal. Selalunya tidak dapat keinginan untuk berkayuh. Walau bagaimana pun petang ini setelah menimbang tara keadaan cuaca, jerubu dan masa, aku keluar dengan roadbikes menuju ke jalan lencongan barat. Niat aku untuk berkayuh satu round jaraknya hampir 32 km. Sempat sampai ke rumah sebelum waktu Maghrib.
Seronok melayani jalan tersebut walaupun agak sibuk kerana orang pulang dari tempat kerja. Nampak setiap orang tidak sabar untuk sampai kerumah berdasarkan cara mereka memandu. Laju dan sering melanggar lampu isyarat.
Beberapa rider dari arah mengangkat tangan kepada aku. Seorang rider mtb berada dihadapan aku bersungguh sungguh berkayuh. Tidak pasti samada dia mahu berada dihadapan dan tidak mahu aku memotongnya atau mahu cepat untuk mengelakkan dari terkena hujan. Jika alasanya kerana tidak mahu dipotong, samalah dengan sikap kebanyakkan orang semasa memandu kereta. Pantang kereta lain memotong, terlebih lagi jika usia kereta tersebut lebih tua dari kenderaannya atau kereta yang mempunyai kapasiti lebih kecil atau jenis kereta yang kurang atau jereta local kalau dia memandu kereta import......
Rasanya aku boleh bila bila masa untuk mengatasinya tetapi aku biarkan sahaja. Kemudian rider tersebut melakukan sesuatu yang aku jangkakan. Dia meneruskan kayuhan walaupun lampu isyarat telah bertukar lama merah dan tiada kereta dari arah bertentangan. Sah dia tidak mahu dipotong.
Baru lima kilometer aku sudah dapat merasakan rintik rintik hujan di kepala. Pada kayuhan kali ini aku sengaja tidak memakai helmet. Apabila sampai dipersimpangan Laguna Merbok, hujan menjadi bertambah kasar dan aku terpaksa berpatah balik. Hujan menjadi semakin lebat dan aku tidak berhenti tetapi terus berkayuh pulang. Basah kepala aku.
Memang aku jangkakan aku akan mendapat fever kerana terkena hujan. Untuk mengelakkan aku terus mandi dan membasuh kepala. Kata orang ia mengelakkan demam selepas berhujan.

Statistik
   Mula ............... 6.15 petang
   Tamat .............. 7.05 petang
   Jarak ............... 16 km
   Cuaca .............. hujan
   Laluan ............. jalan lencongan barat

Tiada ulasan:

Catat Ulasan