Halaman

Sabtu, 9 Julai 2011

jangan tengok belakang maa ...

"Kenapa tidak boleh nyonya ..?" respon aku kepada teguran seorang wanita Cina supaya tidak memandang kebelakang semasa membuat pendakian yang curam.
Aku hanya dua tiga meter sebelum menghabiskan pendakian ketika ditegur oleh seorang nyonya yang berada diatas puncak. Aku faham dan tahu kenapa dia melarang aku menoleh kebelakang dari paras yang tertinggi Bukit Taman Semarak.
Aku ingin melihat seorang pendaki lelaki yang mengekori aku melakukan pendakian jalan yang aku ikuti. Tidak kelihatan. Mungkin dia mengubah fikiran dan mengikuti jalan biasa. Aku belum pernah melihat dia sebelum ini, atau aku mungkin tidak perasaan dia.
"Nanti pening kepala lo tengok bawah.... banyak tinggi" Nyonya yang berusia lebih 60 tahun menambah. Dia bersama suaminya berdiri di paras atas bukit menikmati pemandangan dari puncak bukit dan memerhatikan pendaki yang mengikuti laluan menegak.
"Sudah mahu sampai atas, tak ape kot" aku jawap tanpa memandang nyonya yang menegur aku.
"Selalu naik ikut sini aah .." tanya nyonya itu lagi.
"Sudah banyak kali" jawap ku ringkas.
"Saya satu kali naik, pening dan mahu muntah hoo, tidak mahu ikut lagi woh ..manyak teruk oh" sambung nyonya tersebut. Suaminya hanya diam sahaja dan memandang sekeliling
"Wah ... itu sudah cukup bagus, ada orang hari hari datang sini pun tidak berani ikut jalan ini. Orang muda dari nyonya pun tidak berani ikut lo" Nampak senang bersembang dengan nyonya itu, berbeza dengan suaminya yang hanya tersenyum dan diam.
Aku berlalu untuk berjogging dan turun. Apabila sampai ditempat letak kereta, hujan turun lagi walau tidak lebat.
Memang ramai orang yang mengalami masalah 'gayat' apabila berada ditempat tinggi. Satu perasaan takut dan ngeri apabila memandang kebawah dari tempat tinggi atau melihat kedalam lubang yang dalam. Perasaan ini boleh menyebabkan rasa loya, pening dan muntah.
Dalam bahasa Englis perasaan ini dipanggil 'Acrophobia, Altophobia, Batophobia, Hypsiphobia or Hyposophobia'. Orang yang mengalami perasaan takut pada ketinggian ini mesti mengelakkan diri dari memanjat tangga, memanjat pokok, berada di bumbung bangunan tinggi, memandu di pergunungan atau jambatan tinggi atau menaiki tangga bangunan bertingkat. Perasaan gayat mungkin disebabkan oleh trauma, keturunan atau tragedi yang berlaku semasa kecil. Simptomnya berlainan pada pengidapnya. Ia boleh membuat seseorang mengalami risau keterlaluan, sesak nafas, nafas yang laju, penafasan tidak teratur, berpeluh berlebihan, kekeringan mulut dan mengigil.
Ada ubat yang boleh diambil untuk menghilangkan rasa takut ini tetapi ia mempuyai kesan sampingan. Ia hanya berkesan untuk sementara. Cara paling berkesan adalah dengan counseling, hypnotherapy, psychiterapy dan Neuor_Linguistic program.
Setiap orang ada kelemahan sendiri, ada perasaan takut pada sesuatu perkara atau benda. Perasaan takut juga banyak kebaikan bukan semua buruk. Aku juga sering mengalami perasaan phobia akibat ketinggian ini, tetapi masih boleh dikawal. Tidak berapa teruk seperti setengah orang. Perasaan aku lebih kepada apa yang akan terjadi jika aku terjatuh!
Sebelum aku memulakan pendakian perigkat ke dua tadi, aku ditegur oleh seorang kenalan yang kerap datang kesini. Aku mengenalinya kerana aku bongsu aku satu sekolah dan satu kelas dengan anaknya sejak tahun 1 hingga tahun 6.
"Tidak kayuh basikal ke pagi ini?" tegurnya walaupun jarak kami masih jauh lagi.
"La ... sudah siap untuk berkayuh tetapi hujan turun. Terpaksa batalkan. Bila hujan berhenti, saya datang kesini sahajalah.." aku menjawap sambil menghulurkan tangan kanan untuk bersalam.
"Saya pulak sampai awal dan baru hendak mulakan pendakian bila hujan turun. Saya bercadang untuk pulang kerumah tetapi pertengahan jalan berpatah balik kerana hujan berhenti". Sambungnya tanpa berhenti berjalan. Dia telah berada dibelakang ketika aku mendengar ayatnya yang terakhir. Begitulah kebiasannya, jarang berbual lama jika seorang sedang mendaki manakala seorang lagi sedang turun.
Ada nampak seorang rider mtb cuba membuat pendakian bukit Taman Semarak. Aku berhenti sebentar untuk memerhatikan setakat dan sejauh mana dia boleh sampai dengan basikalnya. Walau dia berusaha keras dan mencuba sedaya upayanya, tetapi akhirnya terpaksa turun menolak basikalnya pada pendakian peringkat 2 dan 3. Apabila jalan tidak begitu curam dia mengayuh basikal semula. Tabik kepada usaha dan kegigihannya. Jarang mtb riders membuat pendakian di bukit ini.
Esok 10 Julai 2011, tidak jauh dari sini, akan berlangsung 'Kayuhan Bendang 2011' anjuran Gabungan Kelab Basikal Seberang Perai Utara serta beberapa agensi lain. Kayuhan akan bermula dari Bandar Bertam Kepala Batas merentai kawasan bendang,  menaki Bukit Birut, Pinang Tunggal, Kedah dan berakhir di Bandar Bertam.
Hadiah cabutan bertuah yang disediakan amatlah lumayan. Selain itu ada juga program untuk anak anak termasuk pertandingan mewarna. Ramai kenalan yang menyertai kayuhan tersebut dan geng Pinang Tunggal menjadi marshall dan penanda arah.
Adakah rider sebentar tadi tidak mengambil bahagian sedang membuat latihan sebagai persediaan untuk kayuhan esok?

Oh.... hari ini Sabtu 09 Julai 2011 adalah hari Perhimpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur. Kali pertama perhimpunan serupa diadakan adalah pada tahun 2007. Lapuran berita di semua TV Malaysia dan lapuran dalam internet menunjukkan ramai yang mengambil bahagian walaupun berbagai iklan, pemberitahuan, amaran, penangkapan dan sekatan dibuat.
Di laluan memasuki Tol Plus Sungai Petani Utara dan Selatan, pihak polis mengadakan sekatan jalan sejak satu minggu lalu. Aku agak scenario serupa berlaku dimana mana jalan masuk utama ke lebuhraya terutama yang menuju ke Kuala Lumpur.
Aku tidak menyokong perhimpunan tersebut tetapi tidak pula setuju ia diharamkan.
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan