Halaman

Jumaat, 1 Julai 2011

... mtb dicuri

Jangan letakkan basikal mtb atau roadie yang berharga di luar rumah. Sorokkan dari pandangan dan jangan memberi opporturnity (peluang) dan kesempatan kepada orang mengambilnya tanpa izin.  Sebaliknya bawa basikal masuk ke dalam rumah untuk mengelakkan dari dicuri. Banyak aku terbaca didalam 'facebook' dan 'blog' kejadian basikal dicuri di dalam kawasan rumah kebelakangan ini. Kini fenomina ini merebak di merata tempat.
Sebelah pagi hari ini aku menerima panggilan telefon dari seorang sahabat, Shokri Hashim memberitahu tidak boleh membuat kayuhan seperti yang dirancang pada pagi ini. Bila aku tanya mengapa membatalkan rancangan, dia berkata bagaiman hendak berkayuh kerana tidak mempunyai basikal. Aku menjadi heran. Baru sahaja beberapa bulan lepas dia membeli basikal berjenama 'rockmachine' sebagai tambahan kepada mtb Releigh Oakland yang dibeli tahun lalu. Dengan pembelian basikal baru tersebut dia memberikan roadbike nya kepada aku tiga bulan lalu.
Mengikut cerita Shokri kedua dua basikal mountain yang diletakkan di anjung rumah telah dicuri. Dia menyedarinya apabila bangun untuk solat subuh dan merasakan sesuatu tidak kena. Apabila membuka pintu depan rumah, dia melihat gate pagar terbuka luas dan dua biji basikal tersebut telah tiada.
basikal yang hilang ... serupa ini
Kedua dua basikal yang hilang dikunci menggunakan rantai. Kebiasaan basikal tersebut dikunci bersama motorsikal, tetapi selepas kayuhan petang sebelumnya basikal tersebut diletakkan berasingan. Anehnya ada beberapa biji lagi basikal biasa kepunyaan anak-anaknya juga diletakkan ditempat sama, tetapi tidak diambil oleh pencuri tersebut. Begitu juga barangan lain yang diletakkan disitu semuanya masih ada ditempat asal.
Kini pencuri pun memilih basikal yang elok dan berharga sahaja. Agaknya permintaan kepada basikal mtb begitu tinggi sehingga pencuri menjadi selective. Pencuri tahu nilai basikal tersebut. Pencuri menjual sebuah basikal, bukan untuk dileraikan  dan bukan dijual sebagai besi buruk. Lebih menguntungkan dan pendapatan lebih lumayan.
Ada mangsa menyiarkan kehilangan basikal di dalam internet, facebook atau blog berserta dengan gambar. Mereka memohon sesiapa terutama rakan rakan yang berjumpa atau jika ada orang yang ingin menjual basikal dengan harga murah supaya menyiasat terlebih dahulu jika basikal tersebut kepunyaan mereka (mangsa). Ada juga yang menyebarkan gambar basikal yang hilang, bagi yang ada simpan gambar, kepada rakan rakan dan kedai basikal dikawasan berdekatan. Gambar juga ditampal di dinding kedai atau pokok atau lain lain tempat. Tujuan mengedarkan di kedai basikal ialah jika basikal tersebut dihantar untuk diubahsuai, di cat warna lain atau diperbaiki.
Ada juga yang membuat lapuran polis. Mungkin untuk menambah statistik kecurian sahaja kerana pihak polis tidak mungkin dapat menyiasat dan menyelesaikan kes kes sedemikian memandangkan banyak lagi kes berat yang perlu diberi perhatian.
Halaman portal 'bicycle buy and sell' Malaysia juga membantu. Jika ada tawaran menjual basikal dengan harga yang jauh lebih murah dari harga pasaran, halaman tersebut akan memberi amaran dan peringatan kepada bakal pembeli supaya berhati dan berwaspada. Ini mengelakkan basikal dan alatganti curi di jual melalui halaman tersebut.
Adakah ini langkah menyiarkan dalam internet, menyebarkan gambar dan membuat lapuran polis membantu mendapatkan kembali basikal yang hilang. Pendapat aku, bila hilang dicuri ianya terus hilang, tiada peluang akan dijumpai semula atau dikembalikan kepada pemilik. Harapan untuk mendapatkan semula amatlah tipis.
Jadi sebelum ia berlaku kepada kita ambil langkah untuk mengelakkan ianya terjadi kepada basikal kesayangan kita.
Aku ada seorang rakan yang memiliki high-end roadbikes, berharga hampir RM10K. Dia tanpa rasa bersalah sanggup membawa basikalnya bersama masuk ke dalam bilik mesin ATM semasa mengeluarkan wang. Dia tidak mahu mengambil risiko meletakkan basikal diluar sementara ia berada di dalam, bimbangkan akan dilarikan.
Seorang jiran aku, seorang wanita warga emas, pula hanya dapat melihat sahaja basikal anaknya yang dikunci dilarikan pencuri pada siang hari. Pencuri tersebut mengangkat dan memikul basikal dibahu sambil berlari. Tiada orang ketika itu yang dapat memberi pertolongan. Jeritan dan laungan tidak berjaya menggagalkan basikal dilarikan oleh pencuri. Mungkin berdekatan, ada kawannya yang sedang menunggu dengan motorsikal. Walaupun basikal mountain murahan, tetapi ralat juga apabila dilarikan orang didepan mata.
Sepatutnya pagi ini Shokri mengikuti kumpulan dari Laguna Merbok membuat kayuhan ke Yan bertujuan untuk meninjau laluan atau survey track. Kumpulan basikal ini merancang untuk menganjurkan 'Jerai Explore Ride' di masa terdekat.
Sekarang Shokri tidak mempunyai basikal. Dia tidak berniat untuk membeli gantian dalam masa terdekat.
   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan