Halaman

Khamis, 9 Februari 2012

I follow ......

Tajuk blog hari ini tiada kena mengena dengan istilah yang digunakan oleh anak anak muda sekarang. Aku bermaksud kayuhan pagi ini mengikut kemana sahaja basikal membawa aku. Apabila sampai dipersimpangan Batu Lintang dari arah Sungai Pasir aku sepatutnya mengambil jalan ke Pekan Tikam Batu, tetapi aku tertarik dengan pemandangan sawah padi di Batu Lintang. 
Lantas aku memasuki laluan kecil tetapi bertar menyusuri kawasan bendang. Aku tidak tahu kemana jalan ini akan membawa aku. Terfikir juga jika aku terpaksa berpatah balik jika tiada jalan keluar. Aku melalui dicelah celah rumah petani yang terletak ditengah tengah bendang. Kawasan perkampungan ini sunyi sepi kerana anak anak telah pergi kesekolah manakala orang lelaki telah ke bendang atau urusan lain.
Petani sekarang beruntung kerana jalan dan lorong lorong ke rumah mereka disediakan oleh kerajaan sehingga ke mata tangga rumah. Rumah mereka juga lebih selesa, besar dan cantik. 
Jalan yang di ikut membawa aku jalan Tikam Batu - Kota Kuala Muda. Memang aku sudah agak dan aku berpatah balik ke Sungai Petani. Kemudian aku memasuki ke perkampungan di belakang kawasan perindustrian Tikam Batu. Sekali lagi aku mengayuh mengikut jalan yang belum pernah aku ikut sebelum ini.
Aku melalui beberapa buah kampung dan akhirnya aku terpaksa bertanya arah jalan kepada seorang mak cik yang sedang menyapu sampah diperkarangan rumah. Lega bila diberitahu arah untuk keluar. Tidak sangkan pula jalan yang ditunjukkan melalui ladang kelapa sawit. Aku terpaksa berkayuh hampir dua kilometer ditengah ladang sebelum sampai ke jalan Taman Rhu.
Walau tidak dapat berkayuh jauh tetapi merasa seronok dapat melihat kawasan perkampungan.

Statistik
   Mula .............. 7.50 pagi
   Tamat ............ 9.40 pagi
   Jarak .............. 36 km
   Cuaca ............ panas
   Laluan ............ Sungai Pasir - Batu Lintang - Tikam Batu - Pokok Asam
   Odometer 2012 : 00673
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan