Halaman

Isnin, 13 Februari 2012

Tg Dawai

Tidak pasti samada rakan rakan jadi berkayuh ke Sik pada kelmarin. SK Juan datang kerumah untuk mengajak aku ikut serta tetapi aku menolak kerana ada beberapa urusan yang kena dibuat. Kalau itdak ada apa yang penting aku juga tidak mahu menyertai kayuhan hampir 110 km pergi balik. 
Rata rata orang ramai mengeluh tentang cuaca panas yang melanda negeri sebelah utara sekarang ini. Musim ini musim panas datang lewat kerana musim hujan yang baru tamat pada penghujung Januari lepas. Sebaik sahaja matahari terbit kelihatan langit kebiruan dan tompok awan amat kurang kelihatan dilangit.
Suhu panas akan meningkat pada tengah hari dan masa yang paling hangat mulai jam 1.00 hingga 5.00 petang. Memikirkan keadaan ini aku tidak bercadang untuk berkayuh jauh. Mungkin sekadar dua tiga jam sahaja. Seperkara lagi angin 'bayu laut' juga bertiup agak kencang dan boleh memperlahankan kayuhan.
Pada awalnya aku ingin berkayuh setakat Singkir Darat tetapi merasakan tidak sempurna kalau tidak sampai ke hujung iaitu ke Tanjung Dawai. Lagipun hanya 10 km sahaja lagi.
Perkara pertama yang aku nampak ialah papan tanda 'Jeti Tanjung Dawai' yang rosak telah diganti dengan baru. Tetapi bumbung jeti dan penghadang masih dibiarkan dalam keadaan rosak. Tiada usaha untuk diperbaiki buat masa ini. Keadaan pekan Tanjung Dawai lengang, mungkin masih awal. Banyak kedai yang masih ditutup. Tiada pelanggan di kedai yang dibuka.
Dahulu aku selalu singgah untuk makan roti canai di satu satunya kedai makan Mamak di pekan ini. Restoren ini telah bertukar tuan dan makanan tidak seenak yang lalu, jadi aku hanya lalu sahaja tanpa rasa teringin untuk singgah.



Statistik
   Mula .............. 8.05 pagi
   Tamat ............ 10.50 pagi
   Jarak .............. 59 km
   Cuaca .............. panas
   Laluan ............ Semeling - Merbok - Tanjung Dawai
   Odometer 2012 : 00732

       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan