Halaman

Selasa, 21 Februari 2012

berbasikal meningkatkan daya ingatan ?

Sambil berehat dengan satu teko besar teh 'O' panas selepas pulang dari kayuhan pagi ini, aku melihat artikel yang disiarkan dalam akhbar hari ini. Rasanya tidak perlu untuk memberi komen tentang kandungan kajian yang dilakukan oleh para saintis London mengenai kelebihan senamam.
Apa yang menarik kajian tersebut secara khas menyatakan berbasikal meningkatkan keupayaan ingatan tidak kira kanak kanak atau orang dewasa. Ia akan dapat membantu pembelajaran kanak kanak. Sejauh manakah kajian yang dijalankan benar benar berkesan? Adakah keputusan tersebut boleh digunapakai disemua keadaan, tempat, ethnik masa, iklim, pemakanan dan lain lain?
Sesuatu yang menarik kerana selama ini kebanyakkan kita tahu  bahawa aktiviti berbasikal meningkatkan kesihatan tubuh badan. Sering juga kita dengar, berbasikal berupaya memulihkan tahap kesihatan orang yang menghidap penyakit tidak berjangkit termasuk kencing manis (diabetik), darah tinggi dan cardiavascular. Berbasikal dapat membesarkan bahagian penting otak .....?
Kenyataan ini membuatkan aku lebih berazam untuk meneruskan aktiviti ini sehingga bila bila. Diharapkan lebih ramai penduduk negara ini akan melakukan aktiviti ini. Bukan setakat itu, kita juga perlu mengalakkan anak anak kita samada yang bersekolah atau yang telah bekerja untuk menggunakan basikal. Jika boleh bukan sahaja menggunakan basikal pada waktu petang sebagai aktiviti riyadah tetapi jika keadaan membolehkan menyuruh mereka mengayuh basikal kesekolah seperti zaman kita bersekolah dahulu.
Aku bernasib baik kerana sekolah rendah dan menengah dimana aku belajar hanya lebih kurang 1 km dari rumah. Hanya mengambil masa kurang dari 10 minit untuk sampai kesekolah menggunakan basikal besar serbaguna kepunyaan ayah. Tidak ada peluang untuk memiliki basikal sendiri ketika itu. Ramai rakan yang berkayuh lebih dari 5 km sehala setiap hari untuk kesekolah. Pada masa tersebut hanya basikal biasa sahaja yang ada. Tiada rb, mtb, fixie atau chopper. Bayangkan pada musim hujan atau musim tengkujuh.
Kenapa diantara ribuan pelajar diseluruh negara yang mengayuh basikal kesekolah pada setiap hari, hanya beberapa peratus sahaja yang dapat melanjutkan pelajaran ke menara gading? Apa jadi dengan selebihnya.
Walau apa pun teruskan aktiviti ini.

Statistik
   Mula .............. 8.0 pagi
   Tamat ............ 10.20 pagi
   Jarak .............. 42 km
   Cuaca ............. Panas (tiada awan dilangit)
   Laluan ............ Muzium Arkeologi
   Odometer 2012 : 00854
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan