Halaman

Jumaat, 10 Februari 2012

masih belum terlambat ....

Hari ini aku ke Bukit Semarak. Rancangan awal untuk pergi awal tidak kesampaian kerana asyik melayari internet dan tidak perasan hari sudah cerah. Aku hendak mengelakkan kesesakkan kenderaan yang banyak kerana ada dua sekolah iaitu Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah Sungai Pasir di laluan ke kaki Bukit Semarak. Elok biarkan kenderaan membawa kanak kanak sekolah selesai, tenang sikit untuk melalui jalan tersebut.
Aku rasa kurang upaya sedikit mendaki bukit pagi. Keletihan berkayuh semalam masih belum reda, tetapi aku masih mampu membuat pendakian melalui jalan favourite aku iaitu jalan menegak ke puncak. Sebelum pendakian menegak tersebut aku memotong beberapa orang dan sekumpulan remaja. 
Semasa perjalanan turun aku berselisih dengan satu pasangan yang aku potong dan mereka agak terkejut kerana mereka masih belum habis membuat pendakian dan masih jauh untuk sampai kepuncak.
"Wah, cepatnya sampai" itu yang mereka ucapkan. Aku hanya tersenyum.
Terlupa untuk membawa cermin mata yang selalu aku gunakan untuk bersukan. Ia kecil dan ringan dan ada pengikat supaya tidak mudah terjatuh. Jadi aku terpaksa menanggalkan cermin mata yang aku pakai untuk menyenangkan aktiviti. Bukan apa. Ia jadi tidak selesa apabila peluh mulai meleleh dari atas kepala dan rambut. Sepanjang jalan aku tidak menggunakan cermin mata.
Tanpa cermin mata aku boleh melihat jalan walau tidak berapa jelas. Aku mulai memakai cermin mata sejak berada ditingkatan tiga sekolah menengah. Power agak tinggi iaitu lebih 500. Perlu ditukar selalu. Cuma sejak umur mencecah lima pulohan hingga sekarang tahap penglihatan tidak lagi menjadi teruk dan tidak perlu menukar cermin mata selalu.
Semasa aku setengah perjalanan turun aku melihat seseorang yang macam aku kenal. Aku perasaan lenggok jalannya tidak menyangka sehingga berada hampir dua meter darinya. Dia yang menegur aku dahulu. Seorang rakan yang aku baru dua tahun kenali kerana juga terlibat dalam panel penasihat klinik kesihatan.
Ini kali ketiga dia datang kesini. Selama ini dia melakukan aktiviti senaman berjogging di Taman Jubeli Perak. Sudah lama aku mengajaknya berjogging disini dan hari ini aku gembira kerana dia telah memulakan....... harapkan dia akan dapat mengekalkan aktiviti ini. Banyak kelebihan membuat senaman mendaki bukit ini dari berjogging di tempat lain.
Kawan aku ada sedikit penyakit seperti tekanan darah tinggi hampir 150 dan bacaan gula dalam darah melebihi 10. Kalau dia mengamalkan aktiviti ini besar kemungkinan akan dapat menurun tekanan darah dan kandungan gula.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan