Halaman

Rabu, 29 Februari 2012

Bukit Semarak

Ayuthiyya ... Dec 2011
Terasa begitu puas dan seronok apabila baju dibasahi peluh. Dari atas hingga kebawah bagaikan ditimpa hujan. Makin banyak peluh keluar makin ringan rasa badan.
Yang paling gembira apabila titisan peluh begitu banyak turun  dari kepala iaitu dari celah celah rambut yang sudah memutih. Inilah satu nikmat yang diperolehi dari aktiviti ini. Lelihan peluh dari badan ini memberikan petanda badan masih berfungsi dengan dengan baik dan sempurna. Alhamdullilah. Syukur pada Allah.
Berbasikal kurang mengeluarkan peluh seperti ini, mungkin kerana badan tidak begitu panas walaupun membakar banyak tenaga. Kelajuan basikal juga menyejukkan badan.
Hujan lebat sejak beberapa hari kebelakangan ini tidak mematah semangat untuk datang mendaki bukit pagi ini. Kena berhati hati kerana jalan licin terutama jalan yang menegak. Selamat sampai keatas tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini. Aku cuma berhati hati apabila melalui kawasan rumput tebal takut takut kalau ada yang berhajat menumpang di kaki dan menghisap darah. Maklumlah keadaan lembat dan basah menjadi kegemaran pacat pacat ini.
Juga terpaksa berhati hati semasa menuruni bukit. Silap langkah boleh tergelincir dan terseliuh.
Rasanya tidak begitu ramai pendaki pada pagi ini. Ditempat parking tidak sampai satu dozen kereta dan di kawasan parking motor pula hanya kelihata lima enam biji motor sahaja. Kalau hendak dikata mereka sudah pulang, waktu masih awal dan aku sendiri datang awal dari biasa. Mungkin hujan lebat dan jalan licin menyebabkan oran kurang datang pagi ini.
Satu perbezaaan yang diperhatikan ialah, kian ramai orang kita (Melayu) yang datang kesini setiap hari berbanding dengan beberapa tahun lalu. Ramai kaum wanita terutama suri rumah yang datang berkumpulan setiap pagi. Rasanya mereka datang awal sebaik habis solat subuh. Tidak kiralah kalau mereka bersembang apa semasa mendaki dan menurun, asalkan badan sihat.
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan