Halaman

Selasa, 14 Februari 2012

Laluan 'by-pass' aje .....

Kartoon Lat
Hari velentine ..... apa dia? Tidak membawa sebarang erti dalam kehidupan harian kebanyakkan masyarakat kini terutama yang telah berusia lebih 30 tahun dan yang telah berkahwin.
Terlalu banyak diperkata didalam akhbar dan media elektronik termasuk oleh alim ulama, ustaz, cendiakawan, orang persendirian dan ramai lagi tentang orang Islam terutama golongan muda yang terikut ikut menyambut hari valentine. Perkara ini juga disebut pada ceramah ceramah agama dan taskirah yang diadakan di masjid dan surau. Kesimpulannya ialah adalah haram untuk orang Islam meraikan hari valentine. 
Selalunya hanya anak muda yang meraikan hari tersebut. Tanpa disedari anak anak muda Islam menyambut hari Saint Valentine yang dihukum bunuh kerana mengingkari perintah raja dengan mengahwinkan pasangan yang bercinta. Seolah olah anak anak muda kita menyertai penganut kristian mengingati seorang pederi mereka.
Rasanya bukan niat anak anak muda bukan berniat begitu, kalau ditanya apakah sejarah sambutan hari valentine, kebanyakkan mereka tidak akan dapat menerangkan dengan baik. Apa yang mereka tahu hari tersebut adalah hari dimana pasangan kekasih memberi hadiah dan bertukar ungakapan cinta dan kasih sayang. Oh... ramai yang keterlaluan dan terbawa-bawa menyambutnya sehinggakan menyebabkan berlakunya perkara perkara yang diluar batas dan menyebabkan gejala tidak sosial.
Tidak guna pihak pihak yang ingin menghalang perkara ini dari berlaku hanya membuat kenyataan bila hampir atau tiba hari tersebut. Ianya perlu ditangani pada peringkat awal remaja. Pastikan remaja kita terutama pada peringkat mula memasuki alam remaja diberitahu apakah itu sambutan hari valentine.
Media massa tidak perlu mensesasikan dengan membawa cerita cerita mengenainya. TV pula tidak perlu mengiklankan atau membuat sebarang rencana. Tidak perlu menayangkan sebarang filem atau drama khas sempena sambutan valentine. Tidak perlu menyiarkan apa apa clip video lansung mengenai sambutan tersebut.
Aku membuat kayuhan hari ini walau kelmarin telah pergi lebih 60 km. Ini kerana aku akan agak sibuk pada dua tiga hari kedepan ini.

Statistik
   Mula ............. 8.05 pagi
   Tamat ............ 9.25 pagi
   Jarak .............. 32 km
   Cuaca ............. panas  
   Laluan ............ lencongan Timur - Lencongan Barat
   Odometer 2012 : 00764

Tiada ulasan:

Catat Ulasan