Halaman

Khamis, 17 Februari 2011

LTLB - Lencongan timur lencongan barat

Gambar Hiasan.
Lebih 6 hari tidak mengayuh roadbike selepas kayuhan Mahang-Selama dan kayuhan Tanjung Dawai. Terasa begitu lama kerana pada Ahad lepas aku menggunakan Mountain Bikes membuat  pendakian Gunung Jerai atas pelawaan Geng D'Nia Bikes Pinang Tunggal. Mereka rasa tidak pada kayuhan minggu lepas. Kali ini lapan rider ikut serta berbanding dengan empat pada kayuhan terdahulu.  Dua hari selepas itu aku tidak berkayuh tetapi berjogging di Bukit Semarak.
Pagi ini betis dan peha terasa sengal bila mengayuh roadbikes. Sudah beberapa hari aku berfikir untuk membuat dua atau tiga pusingan mengikuti lencongan Timur dan  lencongan Barat. Bermakna akan melebihi jarak 66 km untuk dua pusingan atau 100 km untuk tiga pusingan. Dan masih berada di kawasan Sungai Petani. Seperti orang berjogging di taman taman permainan atau taman perumahan dengan mengelilingi sesuatu kawasan hingga sepuluh kali atau lebih. Bezanya setiap pusingan tidak lebih dari setengah km atau kurang.
Aku dapat merasakan kelajuan kurang sedikit dari kayuhan terdahulu, bagaikan kekurangan tenaga. Pada akhirnya aku dapati purata kayuhan pagi ini hanyalah 28.3 kmj.
Petang kelmarin aku singgah di Kedai Basikal Soon Lee Taman Intan. Terdapat ramai geng basikal berkumpul disana. Secara tidak rasmi kedai basikal tersebut menjadi tempat untuk geng basikal Taman Intan berkumpul, bersembang, berbincang, bertukar idea, pendapat, memberi nasihat dan mengatur rancangan kayuhan. Seronoknya geng basikal terdiri berbagai kaum, yang ramai kaum Cina, Melayu dan India dan berbagai peringkat umur.
Aku pernah berkata Azbel Singh tidak akan berpuas hati dengan 'touring bikes' yang dibelinya pada awal bulan. Walaupun saiz tayar basikal tersebut sama dengan saiz roadbikes, tetapi pengendalian berbeza. Atas nasihat William dan Juan, dia menukar fork depan dengan rigid fork. Stem untuk handle bar pun ditukar. Jadi rider lain tidak merasa bersalah mengajaknya berkayuh sama. Selepas ditukar, berat basikalnya ringan lebih 1 kilo. Boleh kayuh laju dari biasa. Malam ini mereka akan membuat kayuhan ke Tanjung Dawai. Aku tidak ikut serta.
Sebentar tadi aku menghantar e-mail kepada Azbel untuk berkongsi gambar yang diambil semasa kayuhan ke Mahang minggu lepas. Dia akan menghantar gambar tersebut untuk dicetak dan mengagihkan kepada rakan lain yang ikut serta.
Mungkin aku akan menyempurnakan rancangan aku untuk membuat dua atau tiga pusingan melalui lencongan timur dan barat dalam masa terdekat ini.

Statistik
   Mula .............. 8.00 pagi
   Tamat ............ 9.10 pagi
   Jarak ............. 33 km
   Cuaca ............ panas
   Laluan ........... Lencongan Timur - Lencongan Barat
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan