Halaman

Khamis, 3 Februari 2011

Kayuhan 'Gong Xi Fa Cai'. Gunung Jerai 01/2011

Tahun Arnab
Terlebih dahulu aku mengambil kesempatan mengucapkan 'Selamat Tahun Baru Cina' kepada MTBikers dan Roadsters yang menyambut Tahun Baru Cina. Xin Nian Kuai Le.
Rancangan kayuhan pagi raya ini telah dibuat dua tiga hari lepas tetapi ada perubahan terpaksa dibuat kerana beberapa rakan lain ada perkara yang lebih penting. Rancangan awal ialah membuat kayuhan ke Pantai Merdeka dan kemudian menaiki bot menyeberang Kuala Sungai Merbok untuk ke Tanjung Dawai dan pulang melalui Merbok. Rancangan kemudian di tukar untuk membuat pendakian Gunung Jerai.  
Aku memang seronok kerana sehingga hari ini hampir enam bulan aku tidak membuat pendakian Gunung Jerai. Itu sebabnya apabila Dahalan memberitahu ramai yang tidak dapat bersama aku akan tetap ke Gunugn Jerai walaupun seorang diri. Aku tidak berapa yakin samada aku mampu sampai ke puncak. Badan pun rasa kurang selesa kerana perut meragam sedikit. Kelmarin satu hari tidak menjamah nasi, hanya makan me dan buah.
Malam tadi tidur lewat dari biasa. Bukan kerana apa. Masuk bilik tidur macam biasa tetapi tepat jam 12.00 tengah malam bunyi mercun dan bunga api menyambut tahun baru cina memekakkan telinga dan terus tidak boleh tidur hingga semua reda stu jam kemudian. Dari mana datangnya mercun dan bunga api dalam  kuantiti bagitu banyak amatlah menghairankan. Tidak nampak mercun dijual dimana mana kedai pun. Satu lagi perkara yang menghairan ialah tidak pula lapuran atau berita anak anak cedera atau putus jari akibat bermain mercun pada musim sambutan tahun baru cina.
Dalam perjalanan menuju ke Gurun aku ternampak tidak kurang tujuh lapan riders di jalan lencongan barat. Salah seorang adalah rakan aku John. Mereka bermula agak awal. Agaknya sebentar lagi lebih ramai riders kerana cuti am. Sempat membeli sebungkus nasi lemak di Pekan Bedong untuk dimakan sebelum memulakan kayuhan. Harganya masih murah, cuma RM0.50, kebanyakkan tempat kini menjual dengan harga RM0.70 atau lebih. Terpaksa menunggu lama di lintasan keretapi Pekan Bedong kerana keretaapi membawa gerabak menuju keselatan. Apa yang lain mengenai keratapi ini ialah jumlah gerabak yang begitu banyak dan aku melihat satu lagi locomotive (kepala keretapi) dibahagian tengah. Rasa gebarak melebihi satu ratus unit.
Aku sama sekali tidak menduga rakan yang lain dari Pinang Tunggal akan datang. Jadi sebaik sampai di kaki gunung aku menurunkan basikal dan bersiap untuk membuat kayuhan. Terdapat ramai rider yang berkumpul untuk membuat pendakian. Setelah mengayuh hampir 2 km aku menerima panggilan telepon mengatakan ada empat orang rakan yang baru sampai.Aku menreuskan kayuhan dan menunggu mereka di luar resort nanti.
Sesiapa nak komen ?
Setelah enam bulan tidak membuat kayuhan disini ternyata amatlah memeritkan. Aku hampir give up dipendakian pertama antara Km 11 dan Km 10. Sebelum KM 9 seorang rider memotong, aku hanya mampu berkata "jom lah dulu". Aku berfikir, wah kuat juga rider ni kerana mampu memotong aku dengan kelajuan 2 atau 3 km/j lebih dari kelajuan aku. Sesampai dihentian rehat pertama  di KM 9, aku nampak rider tersebut berhenti rehat. Macam cerita kanak kanak 'arnab berlumba dengan kura-kura'. Aku terus membuat kayuhan dan itulah kali terakhir aku melihat rider tersebut.
Marker kayuhan aku adalah batu penanda KM. Pada kayuhan terdahulu aku akan  berhenti rehat sebentar di KM 7. Apabila sampai aku merasakan masih bertenaga untuk berkayuh dan rasanya boleh sampai di hentikan rehat KM6. Disini juga aku tidak berhenti dan aku bertekad untuk meneruskan kayuhan dan akan berehat di KM3 iaitu di tempat rehat Muzium Perhutanan. Kira 1km sebelum sampai aku melihat seorang rider cina bersama rakannya mengalami kerosakkan basikal, rantai basikal melompat ke bahagian sebelah dalam diantara hub dan cassette. Aku terpaksa berhenti untuk memberi cadangan cara membaiki. Aku sendiri tidak membawa tools yang diperlukan.
Agak terkejut juga kerana aku masih bertenaga meneruskan kayuhan tetapi terpaksa berhenti pada pendakian terakhir iaitu lebih kurang 200 meter sebelum puncak untuk meneguk air. Tekak dan mulut terasa amat kering. Ini adalah satu kejayaan besar untuk diri aku kerana aku hampir hampir berjaya membuat pendakian tanpa berhenti. Aku tidak turun dari basikal tetapi mengayuh perlahan-lahan sebelum mengayuh turun. Sebelum muzium perhutanan tiga orang rider sedang membuat pendakian dan terdapat beberapa orang lagi sedang berehat.
Pada KM4 aku disekat oleh rakan dari Pinang Tunggal yang tengah duduk berehat. Mereka masih ada lagi 3 km sebelum sampai kepuncak gunung. Aku berhenti dan bersembang.

Zaidi "saya masih belum sihat lagi ni. Lepas ni nak datang dua minggu sekali",

Dahlan "hari ini sessi mengambil gambar sahaja, untuk facebook",

Kuori "peluh dalam badan dah habis keluar dah, kering"

Jat, aku tidak ingat apa dia komen .

Kemudian aku mengikut mereka untuk berehat di muzium. Pekena 1 tin 100 plus sejuk. RM2.00 se. Mereka meneruskan pendakian sementara aku turun untuk pulang.
Jalan di Gunung Jerai agak sibuk waktu aku mengayuh turun. Orang ramai mengambil kesempatan untuk mengunjungi tempat peranginan tersebut sempena cuti hari ini. Ramai juga orang berjalan kaki ke atas. Beberapa biji kereta mini tidak pasti dari kelab mini mana menuju keresort. Sampai dikaki gunung aku melihat ramai rider menunggang roadbikes sedang berehat. Aku tidak pasti samada mereka telah membuat pendakian atau belum kerana aku tidak berselisih dengan mereka semasa mendaki dan menurun gunung.


Statistik :
   Mula .......... 8.15 pagi
   Sampai ...... 10.10 pagi
   Tamat ........ 11.20 pagi
   Cuaca ........ nyaman
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan