Halaman

Ahad, 30 Januari 2011

Selalu .... the wrong way

Perlumbaan LTdL 2011 memasuki stage 8 hari ini bermula dari Kuala Pilah (kampung den la tu....) ke Jasin Melaka. Jarak yang terpanjang iaitu 156.8 km dalam siri ini. Bolasepak Liga Super Malaysia bermula semalam dan hari ini jaguh badminton negara melawan Lin Dan  dalam kejuaraan Terbuka Badminton Korea. Bolasepak Piala Asia juga menutup tirai dengan Jepun menewaskan Australia.
Oh ya.. hari ini juga PRK Dun Tenang, Labis diadakan. 
Tiada rancangan untuk aku berkayuh ke Butterworth pagi ini. Aku cuma ikut naluri dan ikut hati sahaja. Aku menelipon Juan mengajak membuat kayuhan bersama tetapi dia telah pun ada rancangan kayuhan dengan rakan lain. Aku tidak mahu mengganggu. Seperti biasa aku lebih seronok berkayuh solo.
Apabila melepasi Pekan Kepala Batas aku nampak ramai pengayuh basikal. Kesemuanya menghala kearah utara. Aku tidak larat mengangat tangan. Aku seorang sahaja yang menghala ke selatan. Rasa janggal pula ... seperti melawan arus. Itulah masalah aku..... the wrong way. Rasanya mereka menuju ke Pantai Merdeka.
Aku melayan fikiran. Teringat pelajaran Additional Mathematics dan Physics tentang 'Relative Motions' semasa tingkatan lima dulu (bukanyan theory relativity oleh Albert Einstien). Pengayuh dari arah bertentangan seolah-olah mempunyai kelajuan dua kali ganda menuju kearah aku, sekiranya kelajuan dia dan kelajuan aku sama. Ini kerana kedudukan aku tidak bergerak relatif kepada pengayuh tersebut. Lebih kurang sama seperti kita dalam kapalterbang (atau lain kenderaan), kita duduk tidak bergerak tetapi kapalterbang bergerak pada kelajuan tinggi. Atau ketika menaiki kereta atau bas dan memerhati keluar, kita nampak pokok atau objek diluar bergerak mengikut kelajuan kereta kearah kita.
Dua orang riders roadbikes sedang menuruni jambatan overpass jalan BORR (Butterworth Outer  Ring Road) dari arah Sungai Dua. Tidak pasti pula berapa jauh atau berapa lama mereka telah berkayuh tetapi kelajuan mereka agak perlahan. Dengan berat hati aku terpaksa memotong mereka berdua. Aku tidak mahu 'nak lawan tauke pula' sebab basikal roadbikes yang mereka gunakan berkali ganda lebih baik, lebih mahal dan lebih baru dari basikal aku. Kedua duanya pun jauh lebih muda dari aku. Agaknya mereka keletihan. Setelah lebih kurang 5 km mereka membelok ke arah bandar Butterworth sementara aku terus ke akhir jalan BORR.
Aku membuat  U turn dan singgah di Pantai Bersih mencari gerai makanan untuk mengisi perut. Gerai yang aku singgah trip terdahulu tutup hari ini. Ada dua restauran Nasi Kandar tetapi aku sengaja mengelak dan tidak mahu melanggani restauran mamak.  Aku mencari gerai lain dan singgah digerai di penghujung dipantai tersebut. Lauk pauk yang dijual macam biasa tengok je.. Kena rendang ayam, begedil dan pindang. Semasa makan aku terdengar tuanpunya gerai bersembang dengan seorang pelanggan yang baru sampai dari Johor. Rupanya dia  orang kampong, patut le lauk macam biasa aku rasa.
Semasa berkayuh pulang sekali lagi aku bertembung dengan kumpulan pengayuh basikal dari arah bertentangan, kali ini mereka dalam perjalanan pulang juga. Kumpulan mereka menjadi lebih ramai. Semuanya menghadapi masalah yang sama seperti aku, melawan tiupan angin yang bertiup kencang.

Statistik :

   Mula ............ 7.50 pagi
   Tamat .......... 11.25 pagi
   Jarak ............ 80 km
   Cuaca ........... Redup. Berangin
   Laluan .......... Tikam Batu - Kepala Batas - Bagan Ajam - BORR
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan