Halaman

Sabtu, 22 Januari 2011

Geng Pinang Tunggal

Sudah agak lewat malam bila seorang rakan dari geng basikal Pinang Tunggal menalipon dan mempelawa aku untuk ikut serta kayuhan pagi ini. Kemudian aku menerima SMS dari rakan lain yang juga menjemput bersama berkauh. Mulanya agak keberatan kerana penat kayuhan pagi Jumaat masih belum hilang lagi. Tetapi kerana fikirkan kawan, aku bersetuju. Lagi pula trek yang dicadangkan tidaklah berapa teruk, kebanyakkan jalan biasa, cuma pendakian ladang kelapa sawit sebelum Teluk Bayu yang agak curam. 
Mengikut rancangan kayuhan akan dimulakan pada 7.30 pagi dari Kedai Basikal D'Nia Taman Seraya, Pinang Tunggal. Jadi aku keluar dari rumah seawal jam 7.00 pagi kerana jarak dari rumah ketempat mula lebih 10 km. Pagi masih gelap dan aku pastikan lampu belakang basikal berfungsi. Mujur hari ini tidak banyak kereta di jalan raya kerana masih pagi dan weekend.
Apabila aku sampai di tempat dan masa yang dijanjikan, masih ada dua tiga rider  yang masih belum tiba. Penganjur  kayuhan sibuk membuat panggilan telefon kepada  mereka yang belum sampai.  Seorang menarik diri kerana menghariri kenduri manakala seorang lagi dalam perjalanan dan seorang menunggu di kawasan taman perumahan kerana kayuhan akan melalui taman tersebut.
Setelah pemeriksaan akhir pada basikal siap, kami mulakan kayuhan pada jam 7.45 pagi. Aku dibelakang sekali kerana bagai aku kata, penat kayuhan hari sebelum masih belum hilang lagi. Pulak tu aku silap geng kerana semua rider menggunakan mountain bikes manakala basikal aku menggunakan tayar slick 26 x 1.25. Macamana ndak membuat kayuhan off-road dan pendakian bukit. Tetapi aku tetap bersama juga walaupun terpaksa menolak basikal.
Antara geng Pinang Tunggal yang membuat kayuhan


Berhenti di Taman Rhu untuk menunggu seorang lagi rider. Sambil itu sesiapa yang tidak sempat breakfast membeli kuih dari kakak yang berniaga dipersimpangan jalan dan mengisi perut dengan dua tiga biji kuih. Akhirnya bergerak jam 08.03 pagi menuju ke Pekan Tikam  Batu. Kami membelok ke arah Batu Lintang dimana jalan agak lengang dan terus membuat pendakian di Bukit Batu Lintang. Sampai dipuncak semua bereha dan sambil mengunggu ketibaan pengayuh terakhir. Aku lah tu.

Perhatian penuh tanpa berbelah bagi mendengar cerita dan lawak Zaidi ......
Kelapan orang kami menyerbu satu satunya gerai makan di Teluk Bayu. Pada mula semua hanya mahu mengalas perut dengan makan ringan sahaja, tetapi apabila kakak tukang masak membawa keluar gulai ikan sembilang, enam orang kami minta nasi lauk kari ikan sembilang. Lama juga kami berehat dan berbual digerai tersebut. Aku berkata kepada rakan rakan, "Hari ini lapan orang nelayan akan kelaparan sebab kita sudah ambil bahagian (makanan) mereka".
Hah .. kali ini berebut rebut pula hendak membayar makanan, semua menyumbang.  Kali akhir kami disini kebanyakkan tidak membawa wang. Lapan orang makan nasi serta pelbagai jenis air minuman berjumlah RM39.00.
Semasa perjalanan balik aku diajak untuk membuat kayuhan ke Lata Bukit Hijau, Baling pada esok hari Ahad 23 Jan. Kali ini aku terpaksa menolak kerana dua tiga hari berkayuh berturut turut amatlah memenatkan. Aku perlukan rehat. Jarak yang akan lalui hampir 60 km one way. Mungkin lain kali aje.
Aku mempelawa sesiapa yang berminat untuk ke Kangar, Perlis pada hari Isnin 24 Januari untuk menyaksikan permulaan stage kedua Le Tour de Langkawi. Kemudian turun ke Butterworth untuk menyaksikan acara penamatnya pula. Masing masing ada hal dan tidak boleh pergi.
Sebelum maghrib Juan singgah di rumah untuk mengajak aku membuat kayuhan esok. Sekali lagi aku menolak. Bila aku menceritakan kawan yang ajak aku ke Lata Bukit Hijau, dia amat seronok dan mengatakan laluan sedemikianlah menjadi kegemarannya. Sekali lagi, lain kali saja.

Statistik :

   Mula .............. 7.00 pagi
   Tamat ............. 9.50 pagi
   Rehat .............. 45 minit. Lepak di Teluk Bayu
   Jarak .............. 40 km
   Cuaca ............. panas
   Laluan ............ Pinang Tunggal - Tikam Batu - Batu Lintang - Teluk Bayu
      

Tiada ulasan:

Catat Ulasan