Halaman

Ahad, 16 Januari 2011

Memperbaiki masa sendiri ......

Hari ini cuti umum di Negeri Kedah sempena hari Keputeraan Sultan Abdul Halim yang ke 83. Semoga Allah lanjutkan usia baginda dan negeri Kedah berada dalam aman dan sejahtera.
Ada satu temasya basikal yang agak besar iaitu 'Jerai Mountainbike Jamboree 2011' anjuran  Kelab Sukan & Rekreasi dan Perwaja MTB Club. Jarak kayuhan 45 km dan bermula pada jam 7.45 pagi dari  Perwaja Steel Mill, Gurun, Kedah. Ramai geng aku yang menyertai jamboree ini. Pada mula aku berhasrat untuk menyertai tetapi membatalkan.
Malam tadi pertama kali aku menonton di TV iklan 'Le Tour de Langkawi (LTdL) 2011' siri 16 yang akan bermula pada 23 Januari 2011. Hari ini beberapa berita kecil tentang perlumbaan tersebut disiarkan di dalam akhbar harian. TV juga menyiarkan iklan dengan lebih kerap.
Pastinya aku tidak akan melepaskan peluang untuk mengikuti secara live apabila pelumba melalui kawasan Sungai Petani. Aku berangan-angan untuk menyaksikan acara permulaan stage 2 di Kangar, Perlis, kemudian memandu ke Butterworth untuk acara penamat.
Persoalan utama yang bermain di kepala aku ialah, mampukah athlit kita mengulangi kehebatan pada siri yang lalu. Juga adakah penganjur dapat menyamai pengurusan event seperti tahun yang lalu. Bagaimana pula dengan sambuatan rakyat Malaysia. Sama sama lah  kita nantikan.
Aku memulakan kayuhan agak lewat pagi ini kerana berbual dengan jiran dari lorong sama. Dia baru sahaja kematian saudara kerana kemalangan dilaut. Kena layan lah juga. Kelmarin aku bercadang untuk mengayuh ke Gurun dan Guar Cempedak dan pulang melalui Yan tetapi aku takut bertembung  dengan peserta Jamboree. Jadi aku  hanya mengikuti Lencongan Timur dan Barat.
Kali ini terdapat peningkatan pada kayuhan. Aku dapat menamatkan laluan ini  kurang 10 minit dari tempoh masa biasa. Akhir-akhir ini stamina aku bertambah. Mungkin kerana aku sering melakukan jogging di Bukit Taman Semarak.

Statistik :

   Mula ............. 8.30 pagi
   Tamat ........... 9.50 pagi
   Jarak ............ 35 km
   Cuaca ........... Redup
   Laluan .......... Lencongan Timur - lencongan Barat Sungai Petani
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan