Halaman

Jumaat, 7 Januari 2011

Segantang Garam

Jiran hadapan rumah meyakinkan aku bahawa hujan tidak akan turun bila dia melihat aku yang telah siap berpakaian berbasikal teragak agak samada hendak membuat kayuhan atau tidak. Kelmarin berulang kali aku mengintai sambil meramalkan keadaan cuaca kerana langit kelihatan begitu gelap. Hari ini aku tidak peduli, kalau hujan aku tetap akan  berkayuh juga.
Betul kah bila ada orang menyebut nama kita, kita akan tersedu? Aku mengayuh tanpa berhenti minum digerai yang selalu aku singgah di Pekan Merbuk. Sebaik sahaja melepasi gerai tersebut aku tersedu dua tiga kali. Mungkin mak cik yang berniaga di gerai tersebut nampak aku berlalu dan tertanya mengapa aku tidak singgah. Masih terlalu awal dan aku masih kenyang lagi sebab itu lah aku tidak singgah untuk breakfast. 
Aku melintasi bendang serta perkampungan Pengkalan Bujang dan terus ke Segantang Garam. Aku berhajat sangat untuk berjumpa seorang pak cik yang bersama semasa lawatan ke ladang nanas di Johor dan MAHA 2010 pada akhir bulan November, tetapi aku terlupa bertanyakan namanya atau mengambil alamat rumahnya. Tetapi dia memberikan tunjuk arah yang agak lengkap. Aku terjumpa rumahnya tetapi tidak berani untuk pergi kerumah tersebut takut tersilap orang. Aku sekadar berharap akan ternampak dia diladang atau diluar rumahnya.
Aku sempat singgah di jeti nelayan dan melihat udang dinaikkan dan peraih yang menunggu hasil tangkapan. Di tali air yang menyalurkan air ke bendang ramai yang menangkap ikan dengan berbagai cara.
Aku amat berpuas hati dengan kayuhan hari ini tetapi kena pulang awal kerana hari Jumaat.
Jeti nelayan dan sangkar ternakan ikan di Kuala Sungai Gelam/Sungai Merbok.
Hutan bakau di persimpangan masuk ke Chalet Terapung PPK di Sungai Merbok
Seorang mak cik memancing di tali air Kampung Segantang Garam dan Gunung Jerai dari tebing Sungai Merbok
Statistik :

   Mula ............ 8.20 pagi
   Tamat .......... 11.00 pagi
   Jarak ........... 56 km
   Cuaca .......... mendung
   Laluan ......... Semeling - Tupah - Mebok - Bujang - Segantang Garam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan