Halaman

Isnin, 24 Januari 2011

LTdL Stage 2

Kelmarin Ahad 23 Januari aku berehat dirumah. Habiskan masa membuat kerja kerja mengecat beberapa peralatan bersangkutan dengan basikal. Hari ini tidak dapat mengelakkan keghairahan mengayuh roadbikes classic yang baru disiapkan.
Aku tidak berhasrat untuk berkayuh jauh atau lama kerana ada beberapa yang perlu dibereskan. Pada sebelah petang nanti, aku kena melapangkan masa untuk berdiri di jalan N1 Alor Setar - Butterworth di Bandar Sungai Petani untuk tidak melepaskan peluang menyaksikan pelumbaan basikal Le Tour de Langkawi Stage 2. Stage  ini adalah hari kedua perlumbaan dari Kangar ke Butterworth Pulau Pinang. Dijangkakan pelumba akan melalui bandar Sungai Petani sebelum jam 2.00 petang.
Sebaik sahaja memasuki Lencongan Barat aku disambut oleh tiupan angin Timur yang agak kencang. Terpaksa berusaha keras untuk maintain speed dan untuk maintain record masa kayuhan. Bukan sahaja terpaksa melawan angin yang bertiup dari arah utara, suhu udara menjadi begitu sejuk.
Aku sampai dirumah lambat 5 minit dari masa yang aku buat dua hari lepas. Aku salahkan angin yang bertiup bertentangan kayuhan aku. Sebenarnya alasan itu tidak penting kerana tujuan kayuhan hanya sebagai senaman.
Kelmarin 23 Januari 2011, negara bergembira dengan kemenangan Datuk Lee Chong Wei dalam acara perseorangan Badminton Terbuka Malaysia menewaskan Taufik Hidayat dari Indonesia. Kelmarin juga pengayuh basikal Malaysia menunjukkan kecermelangan pada LTdL yang bermula di Pulau Langkawi. Walaupun gagal mendapat tempat pertama tetapi berada dalam kelompok pendahulu.


Apabila aku keluar kejalan utama kelihatan anggota polis mulai mengawal lalulintas dimana perlumbaan LTdL akan lalu, waktu itu baru jam 12.30 tengah hari. Aku jangkakan pelumba akan sampai jam 2.00 petang. Aku kansel hajat untuk makan tengah hari dan mencari tempat yang sesuai untuk menyaksikan pelumba basikal tersebut. Kebetulan Juan menelipon aku dan mengajak aku bersamanya  berhampiran dengan Masjid Bakar Arang.
Jam 1.00 petang tiada lagi kereta yang dibenarkan melalui kedua dua hala jalan. Kereta yang diletakkan dibahu jalan diarah untuk dialihkan. Selang beberapa minit, muncul beberapa motorsikal berkuasa tinggi (Marshal) meninjau keadaan jalan raya dan memberitahu anggota polis yang mengawal lalu lintas bahawa pelumba akan sampai sekejap lagi. Di udara sebiji helikopter berlegar legar menunjukkan pelumba akan sampai pada bila bila masa.
Semuanya berlalu dengan begitu pantas. Tidak sampai satu minit kesemua pelumba melintasi tempat dimana aku berdiri. Aku tidak dapat mengecam mana mana pengayuh termasuk pelumba Malaysia kerana kelajuan kayuhan terlalu pantas. Jalan kembali pada keadaan biasa dalam masa lima minit. 

Statistik :

   Mula ............ 7.50 pagi
   Tamat .......... 9.05 pagi
   Jarak ............ 33 km
   Cuaca ........... Cerah
   Laluan .......... Lencongan Barat - Lencongan Timur Sungai Petani
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan