Halaman

Rabu, 19 Januari 2011

Testing ... testing... 1,2,3 over

Membersih dan mengecat frame - DIY
Roadbike yang disedekahkan oleh En. Shokri Hashim pada Khamis lalu telah pun siap dipasang. Walaupun banyak barang yang tiada termasuk crank, pedal, front derailer, rear derailer, saddle stand, seat dan beberapa item kecil, tetapi ia dapat dilengkapkan oleh Juan menggunakan barang-barang lebihan dalam simpanan.
Petang kelmarin semasa aku memasang meter 'Cateye Vel05' seorang rakan Hazbil Singh yang tinggal dibelakang lorong rumah aku menawarkan satu set brake handle 'shimano 600' secara percuma. Dia juga memberikan beberapa item roadbike yang ada dalam simpanannya. Dulu semasa remaja dahulu dia mempunyai roadbike dan kini mempunyai mountain bike. Aku simpan dulu. Bila tiba masanya aku akan pasang kerana yang ada masih dalam keadaan baik.
Murah pulak rezeki kali ini.
Seorang kawan Juan (nama panggilan Din) yang kebetulan berada dikedai basikal Taman Intan menawarkan 'shimano brake set 600' yang dibeli dan tidak pernah dipakai, masih dalam kotak lagi. Harga yang ditawarkan kepada aku ialah RM130, iaitu harga yang dibeli. Dia minta tambahan RM20.00 untuk duit petrol kerana dia membelinya di Pulau Pinang....! Ada juga orang macam ni. Dalam hati aku kenapa tidak tuntut sekali duit makan minum. Malas aku nak layan. Kalau cara macam itu, buka kedai basikal saje le dan jual barang tersebut.
Apabila berpuas hati dengan keadaan basikal roadbikes tersebut, aku ingin mencuba kayuh uji (testing) mengikuti jalan yang biasa dan kerap dilalui. Senang kalau apa apa berlaku. Dari mula kayuhan aku dapat merasakan perbezaan jika dibandingkan dengan mountain bike. Lebih ringan dan lebih tangkas.
Balik dari 'kayuh uji'.  Sangat berpuas hati.
Aku perlu membiasakan diri dengan cara dan gaya kayuhan, terpaksa membongkok lebih kerana handle jauh kehadapan. Pada awal agak janggal dan kekok sedikit. Aku risau samada boleh bertahan cara begini sepanjang masa kayuhan. Kerisauan tersebut lebih kepada psikological kerana aku berjaya menamatkan kayuhan tanpa sebarang masalah. Oh... memang meletihkan dan memenatkan tetapi boleh juga membuat kayuhan menegak dengan memegang handle bahagian yang hampir bar yang lurus. Agak merbahaya sedikit kerana terpakas kembali ke posisi asal untuk menggunakan brake.
Sememangnya menyeronokkan. Sekarang baru aku faham kenapa ramai rakan dan orang lain yang dahulunya menggunakan mountain bikes bertukar kepada roadbikes. Yang menggunakan roadbikes dari awal memang susah untuk bertukar kepada mountain bikes.
Apabila menamatkan kayuhan aku dapati masa yang diambil hanya 1 jam 10 minit berbanding dengan 1 jam 30 minit menggunakan mountain bike. Itu kira first times. Mungkin aku akan dapat memperbaiki masa tersebut apabila sudah biasa nanti.

Statistik :

   Mula ............. 8.00 pagi
   Tamat ........... 9.10 pagi
   Jarak ............ 33 km
   Cuaca ........... Redup
   Laluan .......... Lencongan Timur - lencongan Barat Sungai Petani
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan