Halaman

Sabtu, 29 Januari 2011

Muzium Arkeologi

Atas desakan Juan, aku bertekad untuk mengayuh ke Muzium Arkeologi Merbok menggunakan roadbikes. Pada mula aku agak skeptikal sama ada boleh menghabiskan pendakian. Biasanya aku menggunakan mountain bikes untuk ke muzium. Juan menyakinkan bahawa dia telah beberapa kali membuat pendakian menggunakan roadbikes dan tidak menghadapi sebarang masalah.
Aku masih tidak berapa sihat kerana kelmarin aku diserang selsema dan batuk. Kalau ikutkan aku masih belum sehat untuk kayuhan pagi ini tetapi aku kuatkan semangat dengan tujuan untuk mengeluarkan peloh. Sebaik sahaja memulakan aku berselisih dengan John yang dalam perjalanan pulang dari kayuhan sendirian.


Aku menuju ke Merbok melalui Pekan Semeling yang agak sibuk pada waktu pagi. Tambahan lagi Tahun Baru Cina hampir tiba iaitu pada Khamis 3hb Feb. Orang Cina sibuk membeli barangan sebagai persiapan menyambut perayaan tersebut. Biasanya pada waktu ini harga barang keperluan harian terutama barangan makanan basah akan naik. Harga makanan laut biasanya akan meningkat terutama udang dan ikan bersaiz besar. Makanan basah yang dibeli akan disimpan dan dimasak pada hari perayaan nanti.
Kayuhan pendakian tidaklah seteruk yang difikirkan. Malah aku rasakan lebih cepat dari menggunakan mountain bikes. Dua tiga orang menyapa semasa aku tercungap cungap membuat pendakian seolah memberi semangat dan galakan. Terima kasih aku diucapkan. Sampai di penghujung jalan aku dapati muzium telah dibuka dan beberapa kakitangan sedang membersihkan kawasan dari daun daun mati menggunakan mesin penghembus. Tidak perlu gunakan penyapu seperti dahulu. Masih belum ada pengunjung dan pelawat.
Hujan rintik mulai turun dan aku bergegas untuk turun supaya tidak terperangkap di atas yang mana boleh menjejaskan semasa menuruni bukit. Aku berasa 'gayat' kerana pertama kali menggunakan roadbikes ketika turun dari muzium tetapi sampai ke Pekan Merbok dengan selamat. Aku bergegas pulang kerumah tanpa berhenti untuk minum.

Statistik :

   Mula ............ 8.10 pagi
   Tamat .......... 9.55 pagi
   Jarak ............ 38 km
   Cuaca ........... Cerah
   Laluan .......... Muzium Arkeologi Lembah Bujang - Merbok
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan