Halaman

Isnin, 21 Februari 2011

Dah tunaikan janji ......

Beberapa hari lepas aku membuat kayuhan di lencongan timur dan barat dan timbul idea untuk membuat dua atau lebih pusingan pada laluan tersebut. Sama seperti orang berjogging dalam taman, berpusing banyak kali dilaluan yang sama. Dengan cara ini aku dapat membuat dua kali ganda jarak tanpa perlu pergi jauh dari sekitar Sungai Petani.
Hari ini aku telah menyempurnakan idea tersebut. Tiada rasa janggal atau jemu melalui jalan yang sama dua kali berturut turut. Walaupun permandangan disepanjang laluan adalah sama tetapi berbeza.
Cuaca pagi ini sungguh baik untuk membuat kayuhan. Biasanya, apabila memulakan kayuhan matahari sudah naik lebih satu galah. Pinjam phrasa orang tua-tua dulu untuk menandakan hari telah pagi. Langit diselubungi awan mendong tetapi aku yakin hujan tidak akan turun. Keadaan cuaca berterusan sedemikian sehingga aku menamatkan kayuhan.
Kita selalu  mengambil sikap laluan kayuhan pergi mesti berlainan dengan kayuhan pulang (sebenarnya aku tidak tahu bagaimana hendak express ayat ini). Maksud aku untuk kayuhan jarak melebihi 50km atau lebih mestikah kita perlu pergi jauh. Adakah kayuhan yang mengelilingi sesuatu kawasan yang jumlah jarak keseluruhan melebihi 50km berbeza? Kita sering terlepas pandang perkara sebegini.
Pada mulanya aku merancang untuk berkayuh melalui lencongan timur dan apabila sampai ke tempat mula akan membuat U-turn dan berkayuh melalui lencongan barat. Terpaksa membatalkan rancangan tersebut kerana terdapat kerja kerja maintenance dilakukan di jalan berhampiran Hospital Sultan Abdul Halim. Satu lorong laluan ditutup untuk kerja tersebut dan membahayakan kayuhan kerana kesesakan jalan. Terpaksa mengikut laluan pusingan pertama tadi.
Aku tidak mahu berhenti disepanjang kayuhan tersebut tetapi diganggu oleh beberapa panggilan telefon. Dapat merehatkan kaki dan menghilangkan penat semasa berhenti pada traffic light. Dihujung kayuhan aku singgah di kedai makan seorang rakan dan menjamu selera dengan nasi lauk gulai sembilang.
Oh.. ya, sepanjang kayuhan aku hanya berjumpa dengan seorang rider yang menggunakan mountain bikes berhampiran kawasan perindustrian Taman Ria dan sepasang warga emas yang menggunakan basikal biasa. Nampak kemesraan mereka ketika berkayuh, hati hati abang dan kakak... kereta banyak dan laju dikawasan ini. Mungkin kayuhan pendek sahaja untuk kesihatan, mungkin dari Sungai Jagong menyusuri lencongan barat.
Berpuas hati dengan kayuhan ini dan gembira dengan idea tersebut. Dimasa akan datang aku akan cuba membuat tiga atau empat pusingan yang menyamai kayuhan 100 dan 130 km.

Lencongan Timur
Lencongan Barat
Statistik :
   Mula ............ 7.45 pagi
   Tamat ........... 10.20 pagi
   Jarak ............ 64 km
   Cuaca .......... redup, overcast
   Laluan .......... Lencongan Timur - Barat   (2 X)
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan