Halaman

Jumaat, 11 Februari 2011

Pengkalan Ikan Bilis Tanjung Dawai

Arked Tanjung Dawai
Secara tidak sengaja aku memasuki lorong kecil diantara rumah papan di Pekan Tanjung Dawai dan tidak sangka sampai ke jeti bot ikan bilis. Terdapat pintu pagar besi yang dikunci melarang orang awam memasuki kekawasan jeti, tetapi semasa aku disana ianya  terbuka kerana nelayan sedang melakukan kerja kerja diatas bot. Tidak pasti samada mereka baru pulang dari laut atau membuat persiapan untuk ke laut. Mereka menyusun longgokan jaring dan pukat ikan bilis menggunakan sistem mekanikal.
Aku dalam perjalanan pulang dari Tanjung Dawai dan berkayuh perlahan lahan sambil memerhatikan aktiviti aktiviti pekan tersebut. Juga  meninjau tempat tempat menarik untuk mengambil gambar. Selama ini aku tidak terfikir bahawa jeti pendaratan ikan bilis terletak dibahagian belakang rumah kedai pekan Tanjung Dawai.
Memang Tanjung Dawai terkenal dengan produk ikan bilis sejak dari dahulu. Kebanyakkan kedai dan kedai bangunan arked pekan tersebut menjual ikan bilis. Beberapa kedai baru yang dibina setengah kilometer sebelum sampai ke pekan juga menjadikan ikan bilis serta produk lain berasaskan ikan menjadi komoditi dagangan utama. Ia termasuk ikan kering, ikan jeruk dan keropok ikan. Waktu hujung minggu dan cuti umum, kawasan ini dipenuhi dengan pengunjung dan pembeli dari dekat dan jauh hingga menyebabkan jalan penuh sesak. Terdapat banyak tempat makan yang juga mashyur dikalangan penduduk tempatan dan luar. Biasanya resteron di tepi laut akan dikunjungi pada lewat petang dan sebelah malam.
Aku datang ke Tanjung Dawai mengayuh roadbikes untuk kali pertama seorang diri. Mengambil masa tepat 1 jam untuk jarak 30.3km. Bermakna kelajuan ialah 30kmj. Aku jangka dapat  mengurangkan lagi masa tersebut dimasa hadapan. Seorang rakan pernah menyatakan dia mengambil masa lebih kurang 45 minit untuk sampai kesini dari Bandar Sungai Petani menggunakan roadbikes. Rasanya aku tidak akan dapat menyamakan masa tersebut.
Perasaan aku sayu dan tidak tenteram apabila aku melihat orang melakukan kerja membersihkan kawasan dalam dan luar masjid ketika melalui perkampungan sebelum Pekan Merbuk. Walaupun tidak ramai tetapi mereka bersungguh sungguh membersihan sawang labah labah, menyapu dan mop lantai masjid, menyapu halaman masjid dan memesin rumput disekitar masjid. Sememangnya beberapa kerat ahli kariah ini melakukan kerja kerja tersebut setiap minggu sebagai persediaan untuk solat Jumaat beberapa jam dari sekarang. Sepatutnya aku juga seperti mereka membuat kerja pembersihan masjid kariah taman aku. Aku berdoa semoga dibukakan hati untuk berbuat demikian............
Kelmarin aku terkejut apabila diberitahu bahawa seorang rakan iaitu Shokri Hashim dimasukkan ke hospital Sultan Abdul Halim kerana kemalangan basikal. Aku singgah untuk menziarahnya pada sebelah petang. Dia terjatuh dari roadbikes ketika mengambil 'selekoh U' tidak berapa jauh dari rumahnya pada jam 6.00 petang.  Dia sedang menguji meter yang baru dipasang pada basikal tersebut. Menurutnya dia mengayuh ketika membuat pusingan U dan pedal tersangkut dipermukaan jalan menyebabkan basikal jatuh.
Shokri mengalami kecederaan pada bahagian kepala tetapi tidak begitu serius. Terdapat  luka dibahagian kening sebelah mata kiri dan sedikit luka dibahagian belakang kepala.  Ditakuti ada pendarahan dalaman atau terdapat darah beku. Doktor klinik swata menasihatkan untuk mendapatkan rawatan lanjut di Hospital Sungai Petani jika mengalami muntah muntah. Dia dimasukkan ke wad untuk pemeriksaan lanjut dan hanya di dischaj pada selepas 12 jam kemudian.
Apa yang mengejutkan ialah kehilangan ingatan sementara (temporary loss of memory). Menurut Shokri dia tidak ingat bagaimana dan dimana kemalangan berlaku, siapa yang menolong membawanya pulang kerumah, membawa basikalnya balik, menghantar ke klinik dan kemudian membawanya ke hospital. Dia hanya dapat mengingatkan apa yang berlaku selepas hampir 18 jam kemudian. Pihak hospital memberikan MC selama 12 hari.
Tidak sangka kemalangan membabitkan basikal boleh jadi begitu teruk sekali. Lebih-lebih lagi tidak mengenakan peralatan keselamatan. Tidak boleh mengambil mudah tentang ciri keselamatan walaupun berkayuh berhampiran rumah dalam kawasan taman. Juga perlu tahu 'the Do's and Don't' menggunakan basikal. Semoga dia cepat sembuh.
Statistik
   Mula ........... 7.45 pagi
   Tiba ...... ..... 8.45 pagi di pekan Tanjung Dawai
   Tamat ......... 10.30 pagi
   Jarak .......... 59.8 km
   Cuaca ......... redup
   Laluan ......... Semeling - Merbok  - Singkir - Tanjung dawai
.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan