Halaman

Rabu, 9 November 2011

Alternatif kepada Penadol ...

Sejak hari Raya Haji tiga hari lalu, cuaca berubah lagi. Kalau selama hampir tiga minggu sebelum ini hujan turun pada setiap petang, kini telah berubah pada sebelah pagi pula. Sudah empat hari hujan turun sebaik sahaja langit mula cerah. Kadang kala aku sudah siap dengan sarapan untuk kayuhan (heavy sedikit dari biasa untuk tenaga) dan telah siap dengan pakaian, tup tup ... hujan turun. Kansel.
Pagi ini juga begitu tetapi cuaca menjadi panas terik pada sebelah tengah hari dan petang. Peluang baik untuk lepaskan gian. Bukan apa .. sejak dua hari lepas badan ini rasa hendak demam aje... kepala sakit, rasa letih, mengantuk dan muka macam orang sakit kata orang rumah. Isteri aku sibuk menyuruh aku pergi membuat pemeriksaan dan mendapatkan rawatan di klinik, takut takut tekanan darah naik kerana terlalu banyak gulai dan rebusan daging korban.
Pada hari Isnin iaitu hari raya korban kedua, masjid taman aku menyembelih lapan ekor lembu korban. Walaupun hujan lebat pada pagi tersebut, upucara korban tetap berjalan lancar. Kerjasama penduduk setempat amatlah membanggakan dan kesemua lembu lembu korban dapat diuruskan dalam masa dua jam. Daging dan tulang siap di potong, diagih kepada orang yang membuat ibadah korban dan yang lain dibungkus untuk diagihkan. Tahun ini ada pembaharuan kecil apabila mesin pemotong lektrik digunakan untuk memotong tulang. Kerja menjadi lebih pantas. Aku sendiri berasa amat berpuas hati dapat memberikan sumbangan tenaga membantu dalam kerja kerja korban tersebut.
Sebahagian daging dan tulang lembu lembu tersebut dimasak diperkarangan masjid untuk dijamu kepada orang yang menyumbangkan tenaga serta penduduk. Disini kena berhati hati kerana tiada yang mengawal berapa banyak yang diambil untuk dimakan, tiada siapa pula yang hendak dimalukan kerana semua berbuat demikian. Terpulang kepada individu berapa banyak yang diambil untuk dimakan.
Apabila diserang sakit sakit badan dan kepala, aku terus menyalahkan apa yang aku makan pada upucara korban tersebut. Aku memang liat untuk makan ubat ubatan, aku lebih percaya kepada senaman untuk memulihkan kesihatan, melainkan jika ia tidak boleh sembuh.
Rasanya lebih setengah tahun aku tidak menbuat kayuhan pendakian di Bukit Taman Kempas. Walau tingginya tidak melebihi 120 meter tetapi pendakian agak mecabar. Cukup untuk membuatkan peluh membasahi baju dan membuatkan otot otot betis dan peha kejang. Ada satu pendakian yang begitu mencabar, hinggakan kereta atau motorsikal pun kena menggunakan gear paling rendah.
Aku mengambil kesempatan untuk berehat apabila tiba diatas bukit, menikmati pemadangan disekitar.

Statistik
   Mula ............ 5.30 petang
   Tamat ........... 6.40 petang
   Jarak ............. 15 km
   Cuaca ........... Panas
   Laluan .......... Bukit Taman Kempas
    

Tiada ulasan:

Catat Ulasan