Halaman

Khamis, 3 November 2011

Pasar bisik Kuala Muda

Memang aku sampai pada masa peak iaitu pada 9.30 pagi. Di muara sungai terdapat berpuluh bot nelayan sedang 'parking' dan pekerja bertali arus memunggah hasil tangkapan ke pusat jualan. Hasil tangkapan dimasukkan kedalam bakul sederhana besar (anggaran 10 kg) kerana ia senang untuk dijual. Mereka berebut rebut untuk menurunkan tangkapan supaya dapat dijual segera. Takut pembeli semua sudah mendapat apa yang diperluakan. Nampak gayanya tangkapan hari ini banyak dari biasa.


Di pusat jualan tidak sangat kedengaran riuh rendah. Ingat tak masa sekolah dahulu, jika murid murid bisang dalam kelas, guru akan marah dan sering berkata 'bising macam dalam pasar' ....... Berbeza disini, keadaan tidak berapa bising walaupun orang ramai menjalankan aktiviti menjual dan membeli.
Setelah puas menjamu mata melihat gelagat nelayan sebagai penjual dan pembeli (kebanyakkan peniaga kecil dan peraih) aku ke tepi pantai untuk melihat lebih dekat hasil tangkapan nelayan di atas bot. Kebanyakkan hasil tangkapan adalah ikan temenung (ikan kembung) dan udang.
Pada awalnya aku ingin bersarapan digerai yang agak jauh dari pusat jualan tetapi tidak dapat mengelak apabila melihat lauk pauk yang di pamirkan disalah sebuah gerai di tepi pantai berhampiran pusat jualan tersebut. Banyak jenis lauk yang dijual (orang Kedah kata banyak mata ..) dan yang menarik perhatian aku ialah gulai ikan sembilang. Seketul RM3.00. Boleh tahan harga, mungkin sebab dekat sumber.
Sementara aku berehat setelah menghabiskan satu pinggan nasi lauk ikan sembilang, seorang pelanggan datang untuk makan. Aku nampak dia mengambil dua ketul kepala ikan sembilang dan beberapa jenis lauk lain. Yang menarik penglihatan aku ialah bungkusan yang dibawa bersama iaitu satu bungkus air nira nipah. Terliur aku dibuatnya sambil memerhatikan jika ada gerai berdekatan yang menjual air nira nipah. Teringin sangat aku menghilangkan dahaga dengan nira nipah.


Statistik.
   Mula ............ 7.45 pagi
   Tamat .......... 11.15 pagi
   Jarak ............ 71 km
   Cuaca .......... nyaman
   Laluan ......... Tikam Batu - Kota Kuala Muda - Pantai Merdeka - Pulau Sayak - Kuala Muda
     

Tiada ulasan:

Catat Ulasan